30 jaar Mercedes 190 EVO II in 8 weetjes

Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II INFO Nederlands BELGIE

Bij Mercedes vieren ze de dertigste verjaardag van de ondertussen mythische 190 EVO II. Een auto die zijn plaats heeft verdiend in de geschiedenis van de automobielwereld. Dringend tijd dus voor acht gekende en minder gekende feitjes over dé big daddy van de performance-sedans!

Net zoals je op Wikipedia steeds binnen de 5 clicks tot bij de Wikipediapagina van Hitler kan geraken, zo zal elke Mercedes-fan binnen de vijf voorbeelden de 190 EVO II opsommen als één van de meest befaamde modellen van het merk met de ster. De EVO II, met zijn gigantische spoiler, was dan ook postermateriaal voor een hoop jongeren in de jaren 90. Dringend tijd dus om enkele feiten over de 190 EVO II op een rij te zetten.

1. De naam, die afschuwelijke naam

Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II INFO Nederlands BELGIE

Dat Duitsers niet al te sterk zijn in het verzinnen van emotievolle namen voor sportievere wagens, dat moeten we jullie niet vertellen. De officiële naam van de 190 EVO II is dan ook zo on-sexy dat we het vaak bij de kortere versie houden om vrouwen niet helemaal af te schikken. Al is het dus voluit "190 E 2.5-16 Evolution II". Ofte: de type-aanduiding van je kopiemachine. Nee, dan klinkt Alfa Romeo 33 Quadrifoglio Verde een stuk exotischer.


2. Evolutie in stappen

Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II INFO Nederlands BELGIE

Laat ons nog één keer terug gaan naar die naam: Evolution II. Waardoor je dus zou denken dat er ook een Evolution I was, toch? Inderdaad! Want in 1989 lanceerde Mercedes de 190 E 2.5-16 Evolution als een straatversie voor de toerwagens die bij de DTM-races werden ingezet. Het begin van de homologatie-hype! Waarom we echter nooit meer over die "EVO I" spreken? Misschien ligt de bravere bodykit aan de basis?


3. Got wing?

Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II INFO Nederlands BELGIE

Want de bodykit op de EVO II is tot op de dag van vandaag zo extreem, dat in vergelijking sommige huidige AMG-modellen er braafjes uit zien. Dit kwam dankzij de verbrede spatborden... maar vooral door die knoert van een spoiler achterop. Een picknicktafel zou je kunnen zeggen, maar dan wel eentje die samen werd ontwikkeld met de Technische Universiteit van Stuttgart. Kijk, dat kan je niet zeggen over je picknicktafel van Ikea.


4. Vier op een rij

Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II INFO Nederlands BELGIE

AMG mag dikke motoren dan wel synoniem met snelle Mercedessen (Mercedi?) hebben gemaakt, in de jaren 90 was een viercilinder hét strijdwapen voor snelle circuitwagens. De EVO II werd uitgerust met een 2.5-liter viercilinder benzine die via enkele slimme tweaks goed was voor een rode zone van 7.700 toeren per minuut, 235 pk en 245 Nm koppel. Klinkt niet indrukwekkend en met zijn leeggewicht van 1.340 kg en sprint naar de honderd van 7.1 seconden is het dat eigenlijk ook niet.


5. Neutraliteit

Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II INFO Nederlands BELGIE

Waarom de EVO II dan toch zo gelauwerd wordt? Zijn neutrale handeling. Want hoewel er krachtigere sportwagens op de markt waren in die periode, was deze sedan uitermate soepel, wendbaar en veilig op de limiet te rijden. Puur Duits vakmanschap. Een auto die met je mee de limiet op gaat zoeken en niet constant op de loer ligt om je richting het decor te jagen. Zijn uiterlijk mag dus anders insinueren, in de realiteit is dit de ideale auto om je stuurmanskunsten veilig aan te scherpen.


6. Vijf Nul Twee

Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II INFO Nederlands BELGIE

Het is dan ook zonde dat Mercedes amper 502 stuks van deze EVO II bouwde. Genoeg om te voldoen aan de homologatievoorwaarden maar de beperkte productie maakt 'm anno 2020 extreem zeldzaam. Of iets eerlijker: duur. Prijzen gaan namelijk vlot richting de 180.000 euro. Terwijl minder populair broertje EVO I al onder de 100.000 euro van eigenaar wisselt. 80.000 euro voor een spoiler? Worth every penny...


7. Niet zwart!

Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II INFO Nederlands BELGIE

Nee, de EVO II is niet zwart! Of dat probeert Mercedes je toch wijs te maken. Officieel werd de EVO II gespoten in verfcode "DB 199". In die periode stond die code bij Mercedes voor "Metallic blau/schwarz". Blauwzwart dus, al moeten wij tot op de dag van vandaag een blauwe tint ontwaren op de EVO II's. Laat het ons er dus maar gewoon op houden dat alle EVO II's zwart waren Mercedes. Niets mis mee.


8. Extra-zeldzaam

Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II INFO Nederlands BELGIE

Al is er een uitzondering op die "zwarte regel" van hierboven. Eigenlijk twee uitzonderingen. Want nummers 501 en 502 werden in "astralsilber" gespoten, zilvergrijs voor de Vlamingen. Inderdaad, er zijn 2 van de 502 exemplaren van de EVO II die niet zwart zijn. Dat maakt die rakkers de zeldzaamsten van het gezelschap. Waar beide exemplaren momenteel vertoeven? Hopelijk ergens in een op temperatuur gehouden garage.


Wat vinden jullie van de Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II? Laat het weten in de comments!

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Techno Patat 21:13
afbeelding van Techno Patat

Veel van de Evo 1’s hebben dan ook al een Evo 2 vleugel gekregen en vinden plots van zichzelf dat ze toch al de helft van die 80.000€ meer waard zijn daardoor :p!

Beide weetjes van de kleuren wist ik niet sie, weer wat bijgeleerd over een pracht machien!

4g63 23:26
afbeelding van 4g63

Het straalt de onverwoestbaarheid van mercedes uit in die tijd. Hun basis versies, de gekende w124 modellenlijn werden toen en nu nog samen met bmw geroemd om hun betrouwbaarheid, lage onderhoudskosten, hun kwaliteit en duurzaamheid op latere leeftijd.
Heb met 3 liter V6 turbodiesel 4 matic leren rijden, nu is 10 seconden naar 100 niet mega snel, dikke 20j geleden was dat met zo'n boot wel. Toen mochten motoren nog lawaai maken dus de beleving was ook intenser.
Klein kantje:
droog asfalt: zalige wegligging.
Nat asfalt: mja, was w124 aan t verbloemen he. ;)
Zijn er een aantal in België die bijna uitsluitend W124 modellen verkopen en daar staan echt, voor mij dan toch, pareltjes tussen.

Mylan 23:40
afbeelding van Mylan

7.1 seconden voor 0 naar 100 is tegenwoordig misschien niet indrukwekkend, maar destijds toch allesbehalve een slecht prestatie :-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws