AF garage: 6 zaken die ons blij maken in de Mazda6... maar zijn er ook teleurstellingen?

Mazda6

De Mazda6 Wagon staat nu al een even in de Autofansgarage. Hoog tijd dus voor een update. Waar worden we wild van en wat maakt ons horendol?

Een auto, die leer je pas na maanden kennen. Niet anders bij onze Mazda6 duurtester. Want vraagt iemand ons nu wat we er van vinden, dan kunnen we zo de pijnpunten en de geweldige eigenschappen bloot leggen. Tijd om die ook met jullie te delen!

Top!: Head-Updisplay

Niet iedereen gelooft ons als we zeggen dat een head-updisplay één van de aangenaamste innovaties is van de afgelopen jaren. Auto's zijn een pak afstandelijker en tegelijk sneller geworden. Met je snelheid geprojecteerd op je voorruit heb je geen schrik meer om onverwacht een boete op te lopen. Bewust of onbewust hou je zo altijd je huidige snelheid in het achterhoofd.

Mazda6 head-up display

Zelfs de navigatie is af te lezen op de display. Uw ogen kan je dus op elk moment op de weg houden. Meer veiligheid heeft meestal een meerprijs. Bij de Mazda6 niet, waar premium merken minstens 1.000 euro durven vragen, krijg je bij de 6 gewoon standaard zo'n head-updisplay. Dikke duim, Mazda!


Top!: Zetels & Comfort

Goed zitmeubilair is belangrijk. Waar je bij sommige merken keuze te over hebt, zit je bij Mazda beperkt qua keuze. Voor ons geen probleem, in tegendeel. De zetels zitten namelijk voortreffelijk. Niet onverwachts, want Mazda geeft zelf grif toe dat ze zwaar gewerkt hebben aan het meubilair in de opfriskuur voor de Mazda6.

Mazda6 zetels

Waar ze voor de facelift nog sportief voor de dag komen zijn het nu comfortabele stoelen die je wervels sparen op lange ritten. En o ja, zetelkoeling en stuurverwarming. Top natuurlijk.


Oké: Infotainment

"Hoe maak je een mooie interface voor het infotainmentsysteem?" Het is een euvel waar veel "niet-premium" merken mee sukkelen. De dikke Duitsers lopen daar best ver vooruit, al moet Mazda toch niet te veel onderdoen. Het scherm in de middenconsole is misschien niet het grootste en de tellers zijn niet volledig digitaal, maar de interface is mooi vormgegeven en heel overzichtelijk.

Mazda6 Infotainment navigatie systeem

Geen state of the art 12 schermpjes en oneindige personalisatiemogelijkheden. Maar eerlijk; heb je dat echt nodig?


Top!: Optiepolitiek

Als we bij Autofans een merk in de bloemetjes kunnen zetten voor hun optiepolitiek, dan zullen we het niet laten. Oké, je kan een Mazda niet tot in de kleinste details naar je eigen smaak zetten maar standaard zit de 6 in zijn Skydrive uitvoering al goed in de spullen. Achteruitkijkcamera, verwarmd lederen stuurwiel, head-updisplay, getinte ramen, Led-lampen rondom, adaptieve cruisecontrole, remassistent, duo zone airco,... de lijst lijkt wel eindeloos qua standaarduitrusting. Daarnaast kost de stationwagenversie niet meer dan de sedan. Hier kunnen andere merken duidelijk nog van leren.


Oké: 360° camera

Vanaf het 2de uitrustingsniveau (er zijn er 3 in totaal) krijg je een upgrade voor de achteruitkijkcamera. Of correcter: achteruitzicht wordt 360°-zicht. De resolutie van het systeem is wat teleurstellend maar het is oh zo handig om mooi binnen de lijntjes te parkeren.

Mazda6 360 camera

Top!: stuurverwarming

Nooit gedacht dat we stuurverwarming zo zouden appreciëren tijdens de wintermaanden. Een lekker warm stuurwiel is gewoon verslavend, zeker bij temperaturen rond het vriespunt. Het is wederom gewoon standaard in de Mazda6.


Meh: Automaat

De achilleshiel van de 6? Onze 194 pk sterke 2.5 benzine met automaat lijkt wel twee gezichten te dragen. Je kan kiezen tussen "rustig optrekken" én "als een malle uit de startblokken vliegen". Alles daartussen is niet bereikbaar met een menselijke rechtervoet. Een chirurgenhand lijk je er voor nodig te hebben maar gas geven met je hand, we raden het je niet aan.

Mazda6 automaat

De automaat heeft soms de neiging om versnellingen te lang aan te houden waardoor je in hogere toerentallen blijft steken. Het gevolg natuurlijk van een turboloze motor, want het blok moet toeren maken om de Mazda6 voorwaarts te krijgen. De dieselversie heeft hier merkelijk minder last van.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
T-Lens 04:39
afbeelding van T-Lens

Om even de optiepolitiek en de automaat te combineren: in de VS kan je deze 2.5 wel met een turbo krijgen. Hierdoor zal de automaat ook minder nood aan hoge toerentallen hebben. En vergeet niet dat je nog altijd zelf kan opschakelen met de flappy paddels achter het stuur. Hou je de + paddel daarna dan even in of wacht je gewoon even, gaat hij vanzelf weer in D.
Dat ze werken met uitvoeringsniveau's ipv ellenlange optielijsten is inderdaad een goed punt. Maar dat ze bepaalde opties of motorisaties weglaten in bepaalde regio's/continenten is een zwaar werkpunt. Zo kan je de nieuwe 3 in de VS als AWD krijgen. In Europa niet. Of Brembo remmen op de MX5. In de VS kunnen ze dan weer enkel Recaro's in de MX5 krijgen op de club uitvoering maar niet in de luxe variant zoals bij ons. Zelfs hele modellen zoals de CX8, of CX9 krijgen bij ons geen kans. En dat zijn toch wel punten die ik echt niet begrijp van Mazda.
Als je iets maakt, verkoop het dan overal? Je kan er maar aan verdienen toch...
Zo hebben ze de Mazda 5 ook ten onder laten gaan door slechte marketing. Stond nooit in een showroom, werd nooit reclame over gemaakt.

Wim 11:39
afbeelding van Wim

over het algemeen hebben turbomotoren idd minder moeite met automaten (of andersom) :)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws