144 stuks. Zoveel auto's zijn er in ons land meer verkocht in 2018 tegenover het jaar voordien. Da's mooi gepast van de Belgische autokoper.
Febiac heeft de jaarcijfers voor 2018 bekend gemaakt. Daarin zien we dat er in 2018 netto 144 auto's méér verkocht werden dan in 2017. Febiac maakt een verschil tussen 'bruto' en 'netto'. Die eerste term bevat ook de auto's die binnen de zes maanden na registratie ook weer uitgeschreven zijn, die laatste niet. Leggen we de bruto cijfers naast elkaar, dan zijn er in 2018 7.949 auto's extra verkocht tegenover een jaar voordien, ofwel 1,53 procent meer.
Veel verschil maakt het niet, in totaal zijn er - bruto - 549.632 auto's buitengereden bij de dealer, een stijging met 0,5 procent. Aan kop van de verkoop staat Volkswagen, met 52.738 verkochte stuks, of 9,6 procent van het marktaandeel. Daarmee verkochten ze 4,5 procent meer dan het jaar voordien. VW wordt gevolgd door Renault (50.213 stuks) en Peugeot (42.623). BMW (40.057) en Mercedes (35.526) maken de top 5 compleet.
opvallers
Opvallende cijfers in de lijst zijn de terugval van Audi op plek 7 (-13 procent) en Nissan op plek 15 (-10 procent). Nog opvallend is dat Tesla in 2018 met 765 exemplaren 23,5 procent minder verkocht dan het jaar voordien, ongeveer hetzelfde zien we bij Ssangyong. Seat kende dan weer een stijging van 30 procent tegenover 2017. Jeep wist 3.869 exemplaren te verkopen, dat is dan weer een stijging van 69 procent. Andere stijgers zijn Jaguar (22 procent) en Mitsubishi (16 procent).
Uitzonderingen
Ook altijd leuk in het lijstje van Febiac is te zien wat de speciallekes doen. Bugatti verkocht in 2018 niks in België, terwijl ze in 2017 nog 1 supercar wisten te slijten. Verder zijn er 12 Rolls Royces ingeschreven, 14 Alpina's, 16 McLarens, maar liefst 20 Lamborghini's en 63 Bentleys. Ferrari schreef 95 wagens in. Onderaan de lijst vinden we nog 2 PGO's terug, een Italdesign en een Bierman. Wat dat is? Een wagenombouw voor gehandicapten. Ohja, er rijdt in België ook 1 JAC rond, een voertuig met Chinese roots.
CNG > Elektrisch
Nog een vaststelling doen we bij de alternatieve aandrijvingen. Zo zijn er meer elektrische auto's verkocht dan vorig jaar maar blijft het marktaandeel erg laag. We tekenen een stijging op van 2.700 naar 3.600 stuks, of een marktaandeel van 0,66 procent. Dat zijn er minder dan de verkoopscijfers van CNG-auto's, veel minder. Want in 2018 kocht de Belg 4.000 auto's die aardgas als brandstof tanken, 1.500 meer dan het jaar voordien. Er werden ongeveer 25.000 hybrides verkocht, dat zorgt voor een marktaandeel van 4,5 procent.
tenslotte merken we op dat het aantal dieselauto's verder daalt. In 2018 waren nog 35,5 procent van de verkochte auto's diesels, in 2017 was dat nog 46 procent. Uiteraard speelt dat in het voordeel van de benzines, die met 321.500 verkochte wagens een stijging lieten noteren van 48 procent in 2017 naar 59 procent in 2018.
Meer lezen over de Belgische autoverkoop in 2018:
• Dit kocht de Belg op motorenvlak in 2018
• Populairste automodellen privé vs bdrijfswagen
• Populairste automodellen 2018
Ook interessant:
• De meest voordelige brandstof in 2019
Recente reacties
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 18 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 22 uur geleden
Dit is de beste EV die je momenteel kan kopen, aldus Test Aankoop
Dit moet haast wel een advertorial zijn. In vrijwel elke uitgebreide test is de conclusie dat je de...
Door Ruud 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Die belasting is wel eenmalig, beetje vergelijkbaar met de BIV hier. Met als grootste verschil dat...
Door this 1 dag geleden