10 SUV's die sportwagens in hun onderbroek zetten!

10-krachtige-SUV's

Waren vroeger duizelingwekkende prestaties enkel weggelegd voor laag gelijnde tweezitters, dan hoeft tegenwoordig de SUV niet meer onder te doen. Met tonnen pk's, hopen vierwielgrip en plaats voor gezin (hond incluis). Tijd voor een lijst van de meest potente SUV's die je momenteel kan kopen!

Er staat geen rem op de verkoop van crossovers en SUV's. Een trend die er voor heeft gezorgd dat ook de sportafdelingen van automerken richting de SUV kropen om er sportwagens van te maken. Soms uit persoonlijke interesse, vaker uit lichte dwang van de raad van bestuur. Het resultaat zijn SUV's die niet enkel meer beschikken over utilitaire luxe... maar ook hedendaagse sportwagens zoek rijden op de openbare weg. Dringend tijd dus om een lijst tevoorschijn te toveren met alle strafste SUV's die je momenteel kan kopen!

Porsche Cayenne Turbo

porsche_cayenne_turbo

Laten we beginnen met één van de grondleggers van dit segment. Voor veel Porsche-puristen was de Cayenne dan wel een doorn in het oog, de SUV is een tijdlang de bestverkopende Porsche geweest. De huidige topversie is de Cayenne Turbo met een 550 pk sterke V8, al plannen de Duitsers nog een Turbo S E-Hybrid-variant met 680 (!) pk.

PK: 550
0-100: 4,1 sec
Vanafprijs: 142.876,80 euro


Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

alfa-romeo-stelvio

Met de titel “snelste SUV rond de Nürburgring” mag deze Italiaan zeker niet ontbreken in deze lijst. De krachtbron van deze Stelvio is dezelfde als bij zijn sedan-broertje, de Giulia Quadrifoglio, de 2.9-liter V6 biturbomotor met 510 pk. In de handen van een professionele chauffeur duurt een rondje op de groene hel maar 7 minuten en 51 seconden. Sneller dan een BMW M4...

PK: 510
0-100: 3,8 sec
Vanafprijs: 91.100 euro


Lamborghini Urus

lamborghini_urus

Aangezien we ons in Italië vertoeven blijven we ter plaatse. De Lamborghini Urus is niet de eerste poging van Lamborghini om een wagen op hoge poten te ontwikkelen. Die eer gaat naar de Lamborghini Cheetah, de eerste en mislukte poging van Lamborghini. Met de Urus probeert Lamborghini anno 2018 een graantje mee te pikken van de SUV-hype. Geen V10 of V12, wel een VAG-goedgekeurde V8 die ook dienst doet in de Cayenne Turbo van hierboven.

PK: 650
0-100: 3,6 sec
Vanafprijs: 208.725 euro


Bentley Bentayga W12

bentley_bentayga

Toegegeven, niet meteen gebouwd met pure prestaties in gedachten maar een SUV met W12-motor, dat op zichzelf is al een unicum. Want Bentley mag dan wel pronken met de luxe van haar Bentayga. In wezen is dit een SUV die sneller dan de honderd aantikt dan 90 procent van het autolandschap om dan nog eens door te stomen tot 301 km/u. Jawel, dat las je goed. Zeg dus niet meer dat Bentleys voor oude mensen zijn.

PK: 608
0-100: 4,1 sec
Vanafprijs: 215.017 euro


Rolls-Royce Cullinan

rolls-royce_cullinan

Al is de Bentayga heus niet de laatste potente SUV die uit Britland kwam. Die eer gaat naar de Rolls Royce Cula… Culino… Cullinan -help wie verzint dit! Met zijn prijskaartje van “echt heel veel” zal deze ongetwijfeld de kroon dragen van duurste SUV van de lijst. Een 6.75-liter grote V12 met twee turbo’s die 563 paarden en 850 Nm neerzet drijft de 2,7 ton wegende tank vooruit.

PK: Adequaat
0-100: Luxueus
Vanafprijs: Als je het moet vragen...


Range Rover Sport SVR

range_rover_sport_svr

We blijven nog even over het kanaal plakken met de Range Rover Sport SVR. De SUV die heel het 'ik wil de snelste op de Nürburgring zijn'-verhaal van start liet gaan. Mogelijks ook de foutste SUV in dit lijstje, want af-fabriek kan je 'm tegenwoordig krijgen met stickers over de motorkap en het dak. En als we toch bezig zijn, in het knaloranje. Enfin, we vergeven de SVO-afdeling van Jaguar Land Rover als we naar het kabaal luisteren van de uitlaat. In ander kleedje ook beschikbaar als Jaguar F-Pace SVR.

PK: 575
0-100: 4,5 sec
Vanafprijs: 134.500 euro


Mercedes-AMG G 63

mercedes-amg_g_63

Stiekem kijken we uit naar de terugkeer van de G 65 AMG met bronstige V12 maar tot die terug present tekent is de strafste der nieuwe G's de Mercedes-AMG G 63. Een container met daadkracht die sneller de oceaan over kan steken dan een speedboot. Niet de meest viriele van deze lijst, wel één van de meest imposante creaties.

PK: 585
0-100: 4,5 sec
Vanafprijs: 156.211 euro


BMW X6 M

bmw-x6-M

Met de nieuwe generatie X5 net uit de startblokken is het reikhalzend uitkijken naar het M-derivaat (als dat je meug is natuurlijk). Tot dan kan je alvast nog bij BMW passeren voor de X6 M met de gekende 4.4-liter V8. Meteen ook de eerst 'Coupé-SUV' in deze lijst. Je zal echter snel moeten zijn, want verwacht wordt dat de nieuwe X6 niet lang op zich zal laten wachten. Of je kijkt net wel de kat even uit de boom...

PK: 575
0-100: 4,2 sec
Vanafprijs: 126.450 euro


Jeep Grand Cherokee Trackhawk

jeep-grand-cherokee-trackhawk

We hadden al een boontje voor de SRT-versie van de Grand Cherokee, we kwijlen helemaal op de Grand Cherokee Trackhawk. Want de potige SUV schreeuwt pure Amerikaanse propaganda. Downsizing? Een 6.2-liter grote V8 kan je heus niet klein noemen. Meteen ook de krachtigste SUV in deze lijst én de snelste die de honderd aan tikt. Hebben we ook nog gezegd dat 'ie eigenlijk spotgoedkoop is? Nee serieus, waarom rijdt dit niet meer rond in België?!

PK: 700 pk
0-100: 3,7 sec
Vanafprijs: 121.900 euro


Bonus: Tesla Model X 100D Performance Ludicrous

tesla-model-x

Hier strekken we definitie van de SUV wat, al kan je ook een rits autobouwers daarvan betichten. Laten we dus even voor de goede orde zeggen dat de Model X van Tesla een SUV is en geen monovolume. Doen we dat, dan kunnen we met een gerust hart zeggen dat de elektrische toekomst heus niet saai hoeft te zijn. Oké, over de styling kunnen we discussiëren maar een sprinttijd van 3,1 seconden (sneller dan de Trackhawk hierboven) voor een SUV/Monovolume is niets om je voor te schamen.

PK: 612 pk
0-100: 3,1 sec
Vanafprijs: 159.430 euro

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
suskewiet 15:20
afbeelding van suskewiet

met dezelfde motor in een chassis/carosserie die een stuk lichter is maak je natuurlijk iets wat nog veel beter zou zijn. Dit slaat nergens op.
Straks denken de mensen nog dat ze een dikke auto moeten hebben voor sportief rijplezier, niets is natuurlijk minder waar.
Enig voordeel voor de fabrikant natuurlijk : een SUV brengt meer geld in het laatje

Johan 22:48
afbeelding van Johan

Net zo als jij begrijp ik heel de SUV rage niet en sportief rijplezier kan je ook in een caterham of in gt 86 hebben. Maar de bestaansreden net als een mini cooper S works de mensen willen het snik snik

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws