3X V10 in je sedan

audi-s6-v10

Terwijl de V12 kan vasthouden aan zijn prestigegevoel en de V8 aan zijn Amerikaanse verkoopbaarheid lijkt tussenblok V10 op z'n retour. Tijd dus om terug te grijpen naar vorige decennium en te kwijlen op drie sedans met een V10 voorin.

Audi R8, broertje Lamborghini Huracan, Dodge Viper en GTA Spano, dat zijn de auto's die we uit het vuistje kunnen noemen met een V10 aan boord anno 2017. Om maar te zeggen dat er geen overaanbod is. Want kijk je hoger en lager, dan vallen er veel meer met een V12 en V8 uitgeruste auto's te vinden. Sedans met een V10 aan boord, dat lijkt al helemaal verleden tijd, waardoor we met weemoed terugblikken naar de exemplaren die er wel zijn geweest.

Audi S6

Tot op heden één van de laatste merken met een V10 in het gamma (R8). Al was het vroeger niet enkel voorbehouden voor de supersportieveling van de stal. Want de vorige generatie S6 deed het met een knoert van een 5.2-liter V10 aan boord. Dankzij een lange slag een koppelmonster onderin van 540 Nm. Al kwam je ook op pk-vlak niets te kort, met 435 pk ter beschikking.

audi-s6-v10

Dankzij het uiterlijk trouwens een heuse wolf in leasingkleren en beter nog, in Duitsland al op de kop te tikken voor zo'n 15.000 euro. Al zet je best de nodige briefjes van honderd opzij voor onderhoud en verborgen kosten. De RS6 mocht het misschien ook met de V10 doen, de S6 heeft gewoon iets magisch over zich.

BMW M5

Tja, een lijstje over V10-sedans zonder de BMW M5, gewoon onmogelijk. Simpelweg omdat de E60 M5 de eerste productiesedan was met een V10 aan boord. Ook al was het maar een jaartje voor de Audi S6 verscheen. Nu goed, terug naar de M5, een 5-liter V10 liet zich koppelen aan een sequentiële automaat vanuit de Formule 1. En als dat nog niet zot genoeg was, pompte die V10 507 pk naar de achterwielen.

bmw-m5-v10

De S85 - zoals de motor genaamd is - won meermaals 'World Engine of the Year' en wordt tot op de dag van vandaag gevierd door zijn heerlijke sound.

Volkswagen Phaeton V10

Vreemde eend in deze V10-bijt. Want geen benzineslurper, wel een dieseldrinker, de 5-liter V10 voorin de Phaeton. Met 313 pk niet zo indrukwekkend als de S6 of M5 maar die 750 Nm koppel vanaf 2.000 toeren moeten dat wel goed maken. Hoewel je met de 4Motion-vierwielaandrijving denkt dat het hier over een sprintmonster gaat is de realiteit net anders. Want het prestigemdel van VW legde dik 2.4 ton in de kuip. Waardoor de V10 een vrij brave 7,9 seconden nodig had om het geheel richting de honderd te slepen.

volkswagen-phaeton-v10

De VolkswagenLimo moest het dan ook vooral van zijn comfort hebben en dat was er in overvloed aanwezig. Zoek je dus een unieke sedan met V10 aan boord? Dan ben je bijna verplicht om voor deze Phaeton te gaan.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Peters 12:26
afbeelding van Peters

6.9 naar 100, geen 7.9 voor de V10TDI Phaeton

Yvesw 12:44
afbeelding van Yvesw

Media rond die tijd (2004) klokte hem echter af op 7,9 seconden. Maar je hebt gelijk, VW sprak over 6,9 :-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws