Driecilinders met cilinderuitschakeling, een stap te ver?

three-cylinder-engines

Binnenkort kan je wel eens onder de kap van je karretje een driecilinder terugvinden met cilinderuitschakeling. Een soort van veredeld bromfietsmotortje dus. Een stap te ver?

Schaeffler, een bedrijf dat motortechnologie levert aan verschillende constructeurs, heeft laten weten dat het momenteel werkt aan cilinderuitschakeltechnologie - Scrabble-alarm - voor driecilinders. Daarbij werkt het nauw samenwerken met enkele grote merken. Volgens het bedrijf kunnen ze binnen de zes maanden beginnen met testen.

Minieme winst

'Nu die kleine motoren steeds sterker worden en we binnenkort vermogens zien tot zo'n 180 pk is het niet onlogisch om de technologie te implementeren op driecilinders,' aldus Bob Zito, ingenieur bij Schaeffler. Potentieel weet het systeem minstens 3% te sparen op het verbruik. Daar tegenover staat wel dat de elke cilinder een aangepaste hardware moet hebben. Daardoor zouden de motoren duurder worden.

Motoren niet groter dan een appel met cilinderuitschakeling... Een stap te ver? Of alles mag om het verbruik te temperen?

Laatst gepubliceerd

Reacties (15)

Plaats een reactie
Glenn 19:50
afbeelding van Glenn

In plaats van alles ingewikkelder te maken kan men misschien terug auto's aanbieden met minder rotzooi erop? Zodat er wat gewicht kan bespaard worden en bijgevolg brandstof bespaard?

Ook de fout van de consument die graag veel luxe heeft en smacht om in een suv te mogen kruipen.

kiwi 10:46
afbeelding van kiwi

voila daar zeg je het, de meeste mensen willen met een dikke auto rondrijden en de auto-industrie steekt meer en meer opties standaard in de wagen (airco, is dat nu écht nodig, zetelverwarming, ben je gek ?) de auto's van nu wegen makkelijk 500kg meer dan toen ik leerde rijden !!). Destijds gingen we met een fiat 850 met vier man + bagage op reis naar zwitserland en het ging ook :-). Met al die rommel op de motoren, 't zal ook niet goedkoper worden als er iets breekt, en ocharme de garagisten krijgen grijs haar van al die electronica...)

kiwi 10:51
afbeelding van kiwi

en ook een beetje de schuld van de auto journalisten, ik krijg de kriebels als ze bij een beschrijving beginnen over "er waren een beetje kraak of rolgeluiden in de wagen...." hop, nog wat meer isolatie en dikke deurpanelen in de wagen ! Ik heb onlangs eens de deurpanelen van een moderne auto gewogen ... 20 kg !!! allemaal voor het comfort...

kiwi 13:00
afbeelding van kiwi

ook interessant, ik leer graag bij van andere standpunten. Maar stel dat er 100.000 auto's zonder airco rondrijden ipv zonder, dan zou er waarschijnlijk één miljoen kg massa minder in beweging moeten gebracht worden, kan ook een verschil geven... Neen, comfort is niet belangrijk voor mij maar ik doe dan ook geen grote afstanden. Leve caterham :-)

kiwi 14:26
afbeelding van kiwi

waar ik eigenlijk naartoe wil, is dat men de huidige kleine motoren moet kunnen linken aan het gewicht van een auto vroeger, dan zal men brandstof besparen (en niet uitgedrukt in x gram/km zoals de constructeurs het opgeven want dat lukt je toch niet). En het meeste verbruik haal je door te stoppen en vertrekken, als als die tienduizenden wagens in de files 150kg minder in beweging moeten zetten dan zou je brandstof besparen. En misschien gebeuren er wel heel veel ongelukken doordat er heel veel mensen aan al die comfortknopjes zitten te prutsen, of zitten te praten of met bluetooth handsfree te bellen) Als ik in mijn auto zit dan rij ik misschien zonder comfort en met veel lawaai maar ik ben wel bezig met rijden en ik zit niet in mijn salon met mijn armsteun naast mij en ondertussen maar babbelen of muziek luisteren.

kiwi 14:36
afbeelding van kiwi

en hopelijk leest iedereen het, die nieuwe benzinemotoren met directe injectie blazen die o zo zuinig zijn blazen gigantisch meer én fijnere deeltjes in de lucht dan een diesel :-(

Glenn 17:01
afbeelding van Glenn

Helaas waar. En de betrouwbaarheid gaat er ook niet op vooruit met al die foefjes op je blok. Jammer genoeg zelf ondervonden. En mijn garagehouder staat er ook niet om te springen om aan zo'n dingen te werken.

Waar is de tijd dat een "dikke" 6-cil met 2 vingers in de neus toekwam met 8l gemiddeld, maar in een auto stak waar je niet in kon facebooken of je gat werd gemasseerd (nu ik erover nadenk, moet late jaren '90 - begin 2000 zijn geweest ;-) ).

kiwi 21:34
afbeelding van kiwi

zeer juist Glenn :-) maar er is één eigenwijs merk die het in de mot heeft, Mazda, die zijn sedert een tijdje vooral bezig om de wagens lichter te maken, zie bijvb de nieuwe mazda2, hebben er zelfs een speciale staalsoort voor gebruikt. nu maar hopen dat 'm geen directe injectie krijgt. Maar da's het soort auto waar ik naartoe wil, zo licht mogelijk met bijvb een 1500 erin, gaat eeuwig mee als je niet te gek doet.

Adolf Van Oostende 02:53
afbeelding van Adolf Van Oostende

Airco ,navigatie + achterurijcamera + BT-handsfree carkit, cruise-control en Xenon of LED-verlichting zijn zaken die wat mij betreft mogen blijven leer met zetelverwarming eventueel ook .

Maar wat het nut is v elektrisch verstelbare zetels of zo''n superzwaar glazen panoramisch dak dat zwaartepunt verhoogt waardoor wegligging verslechtert of die 37 bekerhouders (eten en drinken hoor je aan tafel te doen , niet in een auto ) of automatische lichten (als je als bestuurder niet de capaciteiten hebt om zlf wanneer nodig lichten in of uit te schakelen kun je U beter laten vervoeren want dan hoor je zelf niet meer achter 't stuurwiel thuis ) ?

En SUV's die enkel 2-wielaandrijving hebben zijn wat mij betreft ook overbodige fakers die alle nadelen v SUV hebben en bijna geen vd voordelen

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws