Het doel van 24 uren rondjes rijden op circuit heiligt de liters brandstof die de wagens erdoor joegen, want Opel kan nu het record van snelste seriegebouwde 2.0 dieselmotor op haar naam schrijven.
Toegegeven, de bepaling van het record - in feite gaat het om 18 records - is zodanig nauw gemaakt dat ze wel moésten slagen, al is de afstand die de wagens in 24 uren hebben afgelegd niet gering. Het record werd gereden op de High Speed Bowl in Milbrook, een cirkelvormig circuit, voorzien op snelheidsrecords. Twee Astra 2.0 CDTI's waren de lijdende voorwerpen. Geschoeid op Michelin Pilot Super Sports banden reden de wagens gedurende die tijd 4.800 km bij elkaar. Aangezien ze een gemiddelde snelheid van 201 km/u aanhielden, liet hen dat 22 minuten tijd voor wissels en check-ups.
FIA-toezicht
In totaal deden Opel en zustermerk Vauxhall twaalf wereldrecordpogingen en probeerden ze zes keer het British National Speed Endurance Record te verbeteren. Voor de 24-urensprint moest de auto uitgerust zijn met een veiligheidskooi, Corbeau-racezetels en Luke-veiligheidsharnas. Hij werd vervolgens verzegeld en vergrendeld op een bewaakt terrein, onder het toezicht van de sportautoriteiten tot vlak voor de poging. De FIA moet nog bevestigen dat de pogingen geslaagd zijn.
Recente reacties
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Eigenlijk bitter weinig, behalve dat ze op het nieuwe 'EMA'-platform moeten staan en ook ergens in...
Door Joram 11 uur geleden
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Hebben jullie al meer info omtrent de andere modellen die Land Rover onder de naam Range Rover wilt...
Door this 14 uur geleden
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 1 dag geleden