Een autoshow als de Concorso d’Eleganza van Villa d’Este is de plek bij uitstek om peperdure klassiekers aan het werk te zien, maar er zijn ook nieuwe auto’s te bewonderen. Héél nieuwe auto’s zelfs, want de kans is groot dat je nog nooit van ‘Kode’ gehoord hebt. Toch stonden ze er, en wel met deze Kode61 Birdcage.
Een supercar zonder noemenswaardige voorruit mag misschien absurd klinken, maar het heeft wat weg van een opkomende markt. Zo pakte McLaren jaren geleden al uit met de Elva, bracht Ferrari iets later het duo Monza SP1 en SP2 op de markt en volgde Aston Martin eind vorig jaar met de DBR22. Stuk voor stuk moeten ze verwijzen naar racewagens uit de jaren ’50 en ’60, maar toen was er nog een merk dat succes na succes boekte op het circuit. Dat was Maserati, en ook zij worden nu geëerd met een retromodel.
Géén Maserati… of wel?
Dat gebeurt echter niet op de manier die je nu denkt, want Maserati heeft deze Birdcage helemaal niet zelf gebouwd. Het is het Japanse Ken Okuyama Design — kortweg Kode — dat de auto tekende, maar ze haalden hun inspiratie wel bij de Maserati Tipo 61 Birdcage-racewagen van destijds. Die dankte zijn naam aan de open buizenconstructie van zijn dashboard en inderdaad: ook deze reïncarnatie krijgt een deels open frame binnenin. Verder herkennen we de drie Maserati-typische luchthappertjes op de flanken, om nog niet te spreken over die drietandvelgen. Ken Okuyama en zijn Design mogen dan wel proberen verhullen wat er onderhuids aan de hand is, maar op basis van die wielen zouden wij gokken dat deze Birdcage de techniek van een Maserati MC20 overneemt.
Die Ken Okuyama is trouwens niet de eerste de beste Japanner met een scherp potlood. De man stond een tijdlang aan het hoofd van Pininfarina, waar hij verantwoordelijk was voor het lijnenspel van allerhande Ferrari’s van rond de eeuwwisseling. Zo hebben we de looks van de Ferrari Enzo grotendeels aan hem te danken, maar ook na zijn vertrek stopte hij niet met tekenen. Zo vinden we — naast boten, hogesnelheidstreinen en theekannetjes — ook gewaagde bolides zoals de Kode57 Enji en de Kode0 in zijn portfolio. Die kwamen in heel beperkte oplage op de markt, en dat is ook wat Okuyama met deze Kode61 Birdcage van plan is.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 17 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden