Onder het motto "Carbon neutrality for protecting beloved cars" heeft Toyota twee emissievrije AE86's voorgesteld op het Tokyo Auto Salon: eentje met een elektrische aandrijflijn en eentje met een omgebouwde motor die op waterstof kan rijden. De oplossing om met klassiekers te blijven rijden?
Toyota denkt niet enkel in verschillende pistes na over de decarbonisering van het huidige gamma, ook zijn bestaande wagens zou de Japanse constructeur graag zien rondrijden zonder schadelijke uitstoot. Om dat idee in de praktijk te brengen, heeft het twee Corolla AE86's - een van de meest geliefde klassiekers van het merk - omgebouwd. Eentje kreeg batterijen aan boord, de andere rijdt op waterstof, maar niet via een brandstofcel: de bestaande viercilinder van de AE86 werd omgebouwd om H2 te kunnen slikken.
H2 Concept en BEV Concept
Dat is een technologie waar Toyota al een tijdje mee bezig is, het merk bracht ook al H2-versies uit van de GR Yaris en van een racewagen die zijn basis deelt met de GR Corolla. Het idee is om de sensaties van de verbrandingsmotor te behouden, lees: het geluid en de trillingen, zonder CO2 en NOx de atmosfeer in te jagen. Er zouden slechts minimale wijzigingen nodig zijn aan de motor zelf, denk aan injectoren, brandstofleidingen en bougies, al moeten er wel twee joekels van waterstoftanks in de koffer ingebouwd worden. Maar die lijken wel op nitrotanks, dus het past nog wel.
De Toyota AE86 BEV Concept moest grondiger omgebouwd worden: de benzinemotor werd vakkundig verwijderd en vervangen door de elektromotor van de Tundra Hybrid. De batterij van de Prius PHEV zorgt voor de voeding. Dat geeft een niet erg praktisch rijbereik, maar het was noodzakelijk om het lage gewicht en de gewichtsbalans van de AE86 te behouden. Geinig detail: de AE86 BEV Concept heeft nog steeds een manuele transmissie, net als de Opel Manta GSe ElektroMOD. Al bij al lijkt het ombouwen van oldtimers naar waterstof dan toch de meer aanlokkelijke optie.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 17 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden