Toyota ziet toekomst in auto’s op waterstof, maar dergelijke aandrijflijnen nemen heel wat ruimte in. In een Aygootje X moeten ze dus geen brandstofcel proberen te lepelen, maar gelukkig hebben ze genoeg groter geschut in de catalogus. Waarom geen H2-Hilux, bijvoorbeeld?
Als er één constructeur is die volop investeert in aandrijflijnen op waterstof, dan is het wel Toyota. Dat bewezen ze even geleden nog wanneer ze de verbrandingsmotor van een GR Yaris ombouwden om op het goedje te lopen, zonder dat de hothatch daardoor minder leuk ging rijden — of klinken. De Japanners zien echter nog meer heil in het gebruik van een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit, en zo elektromotoren aandrijft. Die technologie passen ze al bijna een decennium toe in twee generaties van de Mirai, maar de tijd is nu rijp voor een volgend hoofdstuk.
Weg, dieselmotor
Voertuigen zoals deze Hilux Hydrogen zouden volgens Toyota wel eens een hoofdrol kunnen gaan spelen in dat hoofdstuk, want aandrijflijnen op waterstof zouden vooral in de transportsector nuttig kunnen zijn. De technische tekening toont namelijk maar al te goed aan hoeveel ruimte de componenten innemen, en we zien er meteen ook de impact op het aandrijfgeheel van de Hilux. Die wordt gewoonlijk voorzien van een flinke dieselmotor voorin, die zijn vermogen naar de wielen stuurt langs een versnellingsbak en een cardanas. Die worden er hier allemaal uit gegooid, en vervangen door een brandstofcel voorin, een resem waterstoftanks onder de bodem en een elektromotor achteraan.
Meer details krijgen we voorlopig nog niet over de aandrijflijn, want Toyota geeft mee dat de Hilux Hydrogen nog in ontwikkeling is. Dat gebeurt door een team in het Verenigd Koninkrijk, in samenwerking met de hoofdzetel van Toyota Motor Europe in ons eigenste Zaventem. De eerste prototypes moeten in de loop van 2023 de baan op, en als het resultaat wat meevalt zou Toyota het apparaat daarna ook echt in productie willen nemen.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 14 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 16 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 19 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 20 uur geleden