Lancia lanceert langgerekte langoustine: visie op nabije toekomst

Lancia Purazero sculpture 2022

Wie 28 november 2022 in zijn agenda had aangestipt in de hoop nieuwe modellen van Lancia te ontdekken is er aan voor de moeite. Het Italiaanse merk start haar renaissance met een nogal dromerig sculptuur waarin we maar liefst 3 toekomstige modellen moeten zien. Daarnaast stelt het merk ook zijn nieuwe logo voor.

Na het (matige) succes van Alfa Romeo trekt de Stellantis-group binnenkort terug de rolgordijnen open van Lancia op de internationale markt. Het gevierde Italiaanse merk zou terugkomen als een premium speler die het op kan nemen tegen DS (een merk uit eigen groep nota bene), Jaguar en de Duitse knapen. Het startschot werd gisteren gegeven met de Pu+Ra Zero. De Pu-watte?

Zwevende scheermachine?

Een uit de kluiten gewassen scheermachine, een te groot besteld stuk plastic om de lakkleur te tonen bij de dealer of een langgerekte langoustine, op onze redactie heeft de Pu+Ra Zero al de nodige koosnaampjes gekregen. Om haar premium stijlgevoel te accentueren lanceert alvast geen conceptauto die de toekomstige designtaal moet tonen, wel een welvend sculptuur dat zo thuis kan staan in een kunstgalerij. Desalniettemin bevat dit sculptuur duidelijk designdetails van toekomstige Lancia's. Te beginnen met de "lichtkelk" vooraan, drie smalle lichtstrepen die een "Y" vormen. Die vorm zouden terug te zien krijgen in de grilles van de komende Lancia's. De ronde achterlichten, die komen dan weer naar de op til staande Ypsilon.

Lancia Purazero sculpture 2022

En daarmee hebben we natuurlijk het vat van toekomstige modellen geopend. Gelukkig had het Italiaans merk daar al de nodig info over. In 2024 krijgen we de nieuwe generatie Ypsilon. Die krijgt in 2026 bijstand van een nieuw topmodel voor het merk. In 2028 is er dan plaats voor de Delta. Pittig detail, vanaf 2028 zal Lancia enkel nog maar 100% elektrische modellen verkopen. Dus zowel de Delta, als het topmodel als de Ypsilon zullen zonder twijfel een elektrisch derivaat krijgen. Ook interessant nieuws: Lancia denkt er ook over na om haar HF- en Integrale-benamingen terug vanonder het stof te halen.

Nieuw logo, 100 dealers

Een wederopstand? Dat gaat uiteraard gepaard met een gloednieuw logo. Al is de term "gloednieuw" hier misschien niet op zijn plaats. Lancia grijpt namelijk terug naar zijn verleden om het nieuwe logo vorm te geven. Geen minimalistische duotone dus, wel een chique logo met tonnen chroom en een sierlijk lettertype. Een knipoog dat gebruikt werd in de jaren 60 en 70.

Lancia Purazero sculpture 2022

Dat logo zal trouwens niet enkel op de auto's gaan prijken, ook zullen er de komende jaren maar liefst 100 nieuwe Lancia-dealers opduiken in Europa. De kans is uiteraard groot dat die Cupra-gewijs plaats zullen vinden in het Stellantis-dealernetwerk. Geen exclusieve dealers dus, eerder spaces binnen een - we zeggen maar wat - Fiat- of Alfa-Romeo-dealer. Hoe dan ook, de Pu+Ra Zero toont dat Lancia binnenkort terug buiten de Italiaanse landsgrenzen op zoek mag gaan naar cliënteel.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws