Alpine trekt het doek van een eigenaardige conceptauto. De Alpenglow toont de toekomstige designrichting van Alpine én maakt gebruik van een verbrandingsmotor op waterstof. Moeder, die gekke Fransozen doen het weer!
De toekomst van sportwagenmerk Alpine is niet retro. Laat dat duidelijk zijn. Want na de succesvolle reïncarnatie van de A110 met designknipogen naar de klassieke versie van de jaren 60, toont Alpine met de Alpenglow conceptwagen een meer futuristische designtaal. Eentje die we de komende jaren zullen tegenkomen op de nieuwe productiemodellen van het merk.
De bergen in
Dat Alpine als naam refereert naar de Alpen, daar moet je geen diploma vertaalkunde voor hebben. Bij de ontwikkeling van deze Alpenglow trok Alpine daadwerkelijk de bergen in! Want de conceptwagen krijgt meerdere designdetails die refereren naar sneeuw en ijs. Nu goed, laten we eerst een stap terug nemen en naar het globale plaatje zien. De Alpenglow is in dat geval een maar liefst 5 meter lange racewagen die niet zo misstaan in de garage van Bruce Wayne. Het rode lichtsignatuur vooraan moet ons doen denken aan de opkomende zon in de Alpen, terwijl de doorzichtige actieve spoiler achterop moet lijken op één gigantische blok ijs. De velgen tenslotte refereren met hun design naar sneeuwvlokjes. Kijk, je zou er zo een sneeuwman van willen maken, van deze Alpenglow.
Het gehele koetswerk bestaat trouwens uit gerecycleerde koolstofvezel en wordt gedrapeerd in Alpine's iconische blauwe lakkleur. Over het interieur rept Alpine niet met al te veel woorden, al zien we uit de persplaatjes dat deze Alpenglow een eenzitter is. Alpine is uiteraard ook actief in de racerij maakt met deze conceptwagen meteen duidelijk dat ze niet van plan zijn daar spoedig te vertrekken.
Geen EV!
Hoewel we vooraf aannamen dat de Alpenglow volstrekt elektrisch zou zijn, is dat blijkbaar toch niet het geval. De Alpenglow rijdt namelijk op waterstof maar gebruikt geen elektromotor maar wel een verbrandingsmotor om het goedje om te zetten in vooruitgang. Daarvoor installeert het twee stevige cilindervormige tanks die waterstof opslaan aan 700 bar. Tijdens het rijden wordt die waterstof omgezet in energie via een niet nader genoemde verbrandingsmotor. Restproduct? Net zoals bij een elektrische waterstofauto damp/ stoom maar in dit geval als bonus ook een hoop uitlaatgeluid.
Voor je aan het dromen gaat, Alpine heeft geen plannen om deze Alpenglow in productie te nemen. Wel komen er vanaf 2025 een rist nieuwe modellen in de line-up. Te beginnen met een hothatch-variant van de nieuwe elektrische Renault 5, een crossover en een opvolger voor de A110 die samen met Lotus wordt ontwikkeld. Auto's die Alpine stiekem al plaagt in een hoekje van de persfoto's van deze Alpenglow.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 4 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 4 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 21 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden