Dit jaar viert Renault de vijftigste verjaardag van zijn 5, een model dat in zijn carrière — toevallig of niet — 5 miljoen keer over de toonbank ging. De Fransen eren hun iconische stadswagen dan ook op gepaste wijze: met een elektrische restomod die zijn ontwerp van een beroemde designer kreeg.
Dat een restomod niet altijd een Porsche uit de jaren ’70 als startpunt hoeft te nemen, wisten we wel al. Kijk maar naar de Prodrive P25, die een Subaru uit de 90’s aanpakte, of Hyundai’s minimalistische eerbetoon aan de Grandeur van weleer. Een basis zo bescheiden als de Renault 5 hebben we echter nog niet eerder gezien, maar dat maakt het resultaat er niet minder indrukwekkend op. Wel integendeel.
Vorm én functie?
Het koetswerk van deze Renault 5 Diamant werd namelijk strak getrokken onder het toeziend oog van ontwerper Pierre Ganalons, en vervolgens voorzien van unieke en hoogwaardige toetsen. Zo puilen de koplampen als het ware uit, en moeten hun lenzen doen denken aan — je raadt het al — diamanten. Hetzelfde gebeurt met de achterlichten, en de roostertjes en bumpertjes die doorgaans zwart zijn steken hier in een laagje matgoud.
Binnenin werden de stoelen getrakteerd op een designerjasje en werd het stuurwiel dan weer vervangen door een slingerend exemplaar uit marmer. De tellers bestaan voortaan uit drie bolle lenzen waarvan we de individuele functies niet te zien krijgen. Wel lekker functioneel is de uitsparing in het midden van het dashboard, die plaats moet bieden aan een smartphone.
R5 op stroom komt eraan
Ook de pook verwijst trouwens naar modernere tijden, want die roert niet langer in de vierbak maar selecteert enkel vooruit, achteruit of neutraal. Renault gooide de verbrandingsmotor dan ook uit het vooronder, en bouwde deze 5 Diamant om naar een zuiver elektrische auto. Inspiratie voor je eigen klassieke R5’je kunnen we je daarmee niet geven, want de constructeur laat niet weten wat er precies onder de kap schuilt.
Wie toch een elektrische Renault 5 wil, komt binnen een paar jaar evengoed aan zijn trekken. In 2024 plannen de Fransen namelijk een gloednieuwe hatchback op stroom die zijn ontwerp op de bekende stadswagen zou baseren, en waarschijnlijk zelfs een hothatch onder de Alpine-vlag wordt.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 15 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden