Volkswagen heeft al EV's bij de vleet, van een hatchback over een SUV tot zelfs een bus(zz)je. Eén carrosserievorm ontbrak echter nog, en dat is de traditionele sedan. Deze auto moet daar verandering in brengen, want dit is de ID. Aero.
Zegt de naam 'ID. Aero' je niet meteen iets, dan frissen we graag even je geheugen op. Zo is de kans groot dat je dit model wel kent, maar dan onder een andere naam. Wolfsburg heeft de auto namelijk al sinds pakweg 2018 in de pijplijn zitten, wanneer ze ons voor het eerst een tekening van een nieuwe — duidelijk elektrische — berline lieten zien. Toen noemden ze die ID. Vizzion, maar door de jaren heen werd steeds duidelijker dat de naam iets met 'Aero' erin zou gaan worden. Het ID.-voorvoegsel is dan weer logisch, want ook de ID. 3, ID. 4, ID. 5 en sinds kort de ID. Buzz kregen dat mee.
Aalgladde Tesla-concurrent
Zie het niet als toeval dat Volkswagen dan toch de 'Aero'-noemer op zijn nieuwe EV kleeft, want ze geven alvast mee dat dit studiemodel een luchtweerstandscoëfficiënt laat optekenen van amper 0.23. Daarmee zal het de Mercedes EQS niet meteen van de troon stoten als meest aerodynamische auto ter wereld, maar het blijft op zijn zachtst gezegd een knap cijfer. Verder houdt Volkswagen de meeste specificaties nog achter slot en grendel, al geven ze wel nog twee interessante feitjes mee. Zo zou de auto "bijna vijf meter lang" zijn, wat hem in het vaarwater van bijvoorbeeld een Mercedes EQE en een Tesla Model S zou plaatsen. Daarnaast beloven de Duitsers een actieradius van tot 620 kilometer uit een 77 kWh-accu.
Wat deze ID. Aero echter vooral moet doen, is de Passat doen vergeten. Zo schrapte Wolfsburg intussen al de sedanversie van de D-segmenter uit zijn catalogus en verliest ook de break aan populariteit. Dit moet dus de logische opvolger worden voor zij die bereid zijn de overstap naar elektrisch te maken. Die moeten wel nog even wachten, want de productierijpe ID. Aero komt er niet van vandaag op morgen. Zo spreekt Volkswagen eerst van een opstart in China, en pas in de loop van 2023 zou de Europese productie op gang komen in de fabriek in Emden.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 16 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 19 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 22 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 23 uur geleden