BMW toont iX5-waterstofauto in actie op IAA

BMW iX5 waterstofauto 2021 voorkant

Op het IAA in München geeft BMW bezoekers de kans om zijn waterstofprototype zelf te ervaren. De auto wordt ingezet als shuttle tussen het autosalon en een aantal andere standen in het stadscentrum.

Het aanbod aan waterstofauto’s is momenteel nog beperkt: believers kunnen voorlopig alleen terecht bij Hyundai, voor de Nexo, of Toyota, met zijn tweede generatie van de Mirai. Dat BMW echter ook al ver staat met de ontwikkeling van een auto met brandstofcel wil het merk bewijzen op het IAA in München. Daar tonen ze namelijk niet alleen een X5 op waterstof, ze zetten de auto ook in om bezoekers naar de verschillende standen van de tentoonstelling in het stadscentrum te brengen.

Rijplezier op waterstof

De iX5 die BMW daarvoor inzet wil niet alleen het toonbeeld worden van duurzaamheid en efficiëntie, maar moet ook de aloude kernwaarde van het merk vertegenwoordigen: Freude am Fahren. Zo levert de aandrijflijn in essentie slechts 170 pk maar krijgt de auto een bufferbatterij mee die het vermogen van de elektromotoren tijdelijk kan opschroeven naar 374 pk. Net zoveel als een romige zescilinder dus.

BMW iX5 waterstofauto 2021 achterkant

BMW geeft ook al mee dat het voor de brandstofcellen in het vooronder leentjebuur speelt bij Toyota, dat inmiddels een goed decennium ervaring heeft opgebouwd in het ontwikkelen van waterstofauto’s. De module waarin de cellen geplaatst zijn, de elektromotoren en de waterstoftanks zijn wel uit eigen huis. Die tanks slaan H2 op onder een druk van 700 bar, en zijn volgens BMW goed voor meerdere honderden kilometers aan rijbereik.

De iX5 die BMW toont op het IAA is momenteel nog een prototype. Vanaf eind 2022 zal het merk nog meer van deze SUV’s op waterstof bouwen om de aandrijflijn uitvoerig te kunnen testen en demonstraties te geven.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws