Op het geannuleerde salon van Genève had deze Precept dé aandachtstrekker op de stand van Polestar moeten worden. De Zweden geven nu meer informatie vrij over de conceptcar.
Wat van meet af aan duidelijk is: de Polestar Precept moet vooral de Zweedse toekomstvisie weergeven op design, duurzaamheid en technologie. Want Polestar rept met geen woorden over de elektrische aandrijflijn, batterijen of het potentiële rijbereik. Tenzij het gaat over de laadstatus van de batterij, die met led-verlichting op de C-stijl wordt weergegeven.
Of over de aerodynamica van het design, die zoveel mogelijk is geoptimaliseerd om de luchtweerstand te verminderen en dus het rijbereik te vergroten. Denk maar aan de voorvleugel, die in de motorkap is geïntegreerd, en luchtkanalen achter de voor- en achterwielen. Ook de 22-duimsvelgen werden aerodynamisch geoptimaliseerd, terwijl de “hamer-van-Thor"-koplampen die we van Volvo kennen op deze Polestar Precept een eigen interpretatie krijgen.
De deurklinken zijn verzonken in het koetswerk en de achteruitkijkspiegels werden vervangen door camera’s, opnieuw voor de aerodynamica. In plaats van een radiatorrooster huist er een “Smart Zone” tussen de koplampen, die allerlei radars en sensoren bevat. De bobbel op het dak bevat de een lidar voor toekomstige rijtechnologie.
Duurzame materialen
Binnenin wil de Polestar Precept het totale gewicht met 50 procent verminderen en het plasticgehalte met 80 procent. De Zweden grijpen terug naar een natuurlijk composietmateriaal op basis van vlas, dat ze lenen van het Zwitserse Bcomp. Het materiaal is niet alleen lichter, maar ook steviger en beter bestend tegen trillingen. De zetelbekleding rolt uit de 3D-printer, en bestaat volledig uit gerecycleerde PET-flessen. Ook de dakbekleding bestaat uit hetzelfde gerecycleerde materiaal. De tapijten recupereren dan weer visnetten, terwijl kurk uit de wijnindustrie gebruikt wordt in de zetelkussens en hoofdsteunen.
Het infotainmentsysteem op basis van Android gebruikt in de Polestar Precept een scherm van 15 duim. Een digitale sleutel identificeert je en laadt je persoonlijke instellingen. De Google-spraakassistent herkent nu ook lokale accenten, en tijdens het opladen of parkeren is er videostreaming beschikbaar. Voor je neus heb je een digitaal instrumentenpaneel van 9 duim dat je oogbewegingen in de gaten houdt. Kijk je naar de weg, dan wordt de belangrijkste informatie groot en helder weergegeven. Kijk je naar het scherm, dan is de informatie kleiner en gedetailleerder.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 15 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 17 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 20 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 21 uur geleden