Het Britse Apex hoopte groots uit te pakken op het autosalon van Genève met haar AP-0 Concept, een elektrische sportwagen met 660 pk. Corona stak daar echter een stokje voor, waardoor het via de digitale weg alsnog hoopt gegadigden te verzamelen. De Britten plannen namelijk vanaf 2022 deze sportwagen te gaan produceren.
Een compleet onbekende in autoland is Apex Motors niet. De Britse sportwagenbouwer produceert met de AP-1 namelijk al een alternatief voor de Ariel Atom en KTM X-Bow. De tweede boorling van het merk wil het echter gaan opnemen tegen de Porsches 911 van deze wereld. Met een twist, want de AP-0 is 1) nog een concept en 2) volledig elektrisch.
Lichtgewicht
Apex gelooft namelijk dat er plaats is voor elektrische circuitracers met een typegoedkeuring voor de openbare weg. De structuur is volledig uit koolstofvezel en lijkt op een exoot die ze net wat te hard samen hebben gedrukt. Een bewuste keuze om de agiliteit te kunnen behouden, anderzijds is er geen lang "motorkap" nodig om een gigantische motor te herbergen. Zo'n elektromotor is namelijk lekker compact. Al is 'ie daarom niet minder krachtig. In deze AP-0 Concept ligt op de achteras een elektromotor van 660 pk en 580 Nm koppel. Daarmee moet deze AP-0 in 2.3 tellen de honderd aan kunnen tikken. De top? Die ligt op 305 kilometer, al verwacht je dan best niet al te veel range van de accu.
Over die accu gesproken, Apex installeert al vast geen kleintje. Ze opteren namelijk voor een exemplaar van 90 kWh. Waardoor deze EV in principe meer dan 500 kilometer ver moet geraken. Dankzij de aerodynamica en dankzij het lage gewicht van 1.2 ton. Of deze AP-1 er ooit komt is moeilijk te zeggen. Want het zijn meer dan ooit gouden tijden voor kleine constructeurs die met elektrische alternatieven op de markt komen. Apex wil alvast gaan produceren vanaf 2022 met een basisprijs van 150.000 Britse Pond.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 4 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 5 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 22 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden