Renault Morphoz is heuse elektrische Transformer

Renault Morphoz Genève 2020

Op het salon van Genève staat hij dus niet, maar Renault stuurt toch alle informatie rond zijn nieuwe conceptcar de wereld in. De Morphoz is een auto die zich aanpast aan alle omstandigheden. Letterlijk.

De Morphoz moet Renaults toekomstvisie weergeven op de mobiliteit over een jaar of vijf. Die is elektrisch en deelbaar, dat spreekt voor zich. Tegelijk laat deze conceptcar de flexibiliteit zien van het platform waar Renault zijn toekomstige elektrische modellen op wil stoelen. Dat heet CMF-EV en zal gedeeld worden binnen de alliantie met Nissan en Mitsubishi. Het platform combineert een lange wielbasis met korte overhangen met een fijner en naar voren geplaatst dashboard voor meer binnenruimte.

Renault Morphoz Genève 2020

Opmerkelijk: de Morphoz heeft twee ‘modi’: City en Travel. Die bepalen niet alleen de batterijcapaciteit, maar ook de lengte van de auto. Jawel: de Morphoz is dus een soort Transformer. In de City-modus is hij 4,40 meter lang, met een wielbasis van 2,73 meter. De batterijcapaciteit bedraagt dan 40 kWh. In de Travel-modus komt er 40 centimeter bij in de lengte (tot 4,80 meter) en neemt de wielbasis toe tot 2,93 meter. Dat maakt niet alleen meer been- en bagageruimte vrij, maar ook 50 kWh aan extra batterijcapaciteit, voor een totaal van 90 kWh.

Renault Morphoz Genève 2020
Renault Morphoz Genève 2020

De filosofie daarachter is dat de ‘kleine’ batterij van 40 kWh volgens Renault een rijbereik oplevert van 400 kilometer en daarmee goed is voor 90 procent van de verplaatsingen. Voor de resterende 10 procent wordt de extra batterij geplaatst in een specifiek ombouwstation. Het rijbereik neemt dan toe tot 700 kilometer. Wanneer de batterij na de reis niet meer gebruikt wordt, kan ze voor andere energietoepassingen dienen.

Renault Morphoz Genève 2020

Verder is deze Morphoz een moderne conceptcar, met alle aspecten die daarbij horen. Zoals herkenning van de chauffeur wanneer die de auto nadert, doorgedreven artificiële intelligentie, makkelijke deelbaarheid zonder sleutel of startkaart, niveau 3 van autonoom rijden, een lichtsignatuur die verandert naargelang de rijmodus, enzovoort. Wanneer de auto niet gebruikt wordt, kan hij via ‘vehicle-to-grid'-technologie op het lokale elektriciteitsnet worden aangesloten. Wat we van deze Morphoz wellicht het snelst in productie zullen zien gaan? De lichtsignatuur en het elektrische platform.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Waxweazel 13:06
afbeelding van Waxweazel

Het concept van het uitschuiven voor meer koffer of binnenruimte is leuk, maar jammer genoeg zal dit nooit in productie gaan.
Het zou nochtans heel wat kopers kunnen hebben, vooral mensen die niet persé een grote break nodig hebben, maar af en toe eens een hoger koffervolume bij het op reis gaan of grote inkopen doen.

andre123 15:40
afbeelding van andre123

uitschuiven?dromen mag,maar of het haalbaar(betaalbaar is)?
het systeem van batterij switch(of hoe ze het ook willen noemen)is eigelijk niets meer of minder dan een verder uitwerken van een 10 jaar geleden voorgestelde quick drop.
is er helaas ook nooit gekomen(te duur?)
om de xxx jaar mogen de ingenieurs zich eens uitleven zeker?lol
ik blijf erbij,dat ze hun energie steken in het ontwikkelen van betaalbaar materiaal.

Uw reactie