Mitsubishi lijkt eigenhandig het autosalon van Tokio te hebben gewonnen met deze Mi-Tech, een stoere buggy met 5 (!) motoren waarvan er eentje een gasturbine is. Loop nog niet naar de dealer, het is een concept... uiteraard.
De toekomst van Mitsubishi ziet er rooskleurig uit. Want het Japanse bedrijf dat door woelige tijden ging zit nu veilig onder de warme vleugels van Nissan en Renault. Ook al zijn die pleegouders onderling een stevig robbertje aan het vechten (iets met de CEO), Mitsubishi beschikt plost wel over de nodige ademruimte om uit de doos te denken.
Blokkig design
Die kans greep het Japanse merk niet met beide handen, wel met beide handen, armen en niet nader genoemde lichaamsdelen. Deze Mi-Tech is namelijk buiten zijn nogal zakelijke naam een compleet van de pot gerukte concept. Te beginnen met het design. Dat design beantwoord namelijk de vraag; hoe zou een Outlander er uit zien met meer hoeken en minder dak? Als een stoere buggy! Dat is het enige juiste antwoord.
De Mi-Tech toont zonder twijfel al een voorproefje van de nieuwe Outlander op designvlak. Kijk maar naar de hoekige vormen die we ook al zagen op de nieuwe L200 pick-up van het merk. Volvo's worden steeds minder Lego-blokken op wielen, Mitsubishi lijkt de omgekeerde beweging te maken.
5 motoren!
Nu, gek gestileerde concepts... dat is niets nieuw natuurlijk. Daarmee kan je dus moeilijk het autosalon winnen. Correct! Het is namelijk de aandrijving onder deze Mi-Tech die ons even deed zitten. De Mi-Tech verbergt namelijk 5 (!) motoren. In detail gaat het over een elektromotor in elk wiel (samen met een elektrische remklauw) en een gasturbine achterin! Die turbinemotor slikt zonder verpinken gas (uiteraard) maar ook benzine, diesel, kerosine en alcohol en weet dat om te toveren in energie (voor de accu) maar ook in extreem propere uitlaatgassen.
Anders gezegd: deze Mi-Tech neemt flexfuel tot het volgende niveau. Is het einde van de wereld dus nabij, dan zit je niet zo slecht in deze Mi-Tech, gezien je zowat alles in de brandstoftank kan gieten. Wat Mitsubishi juist van plan is met deze set-up? Het elektrisch gedeelte gaat het zonder twijfel toepassen op de toekomstige generatie SUV's en crossovers. Die gasturbine? Dat lijkt ons niet meteen voor morgen.
Recente reacties
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 12 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 16 uur geleden
Dit is de beste EV die je momenteel kan kopen, aldus Test Aankoop
Dit moet haast wel een advertorial zijn. In vrijwel elke uitgebreide test is de conclusie dat je de...
Door Ruud 18 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Die belasting is wel eenmalig, beetje vergelijkbaar met de BIV hier. Met als grootste verschil dat...
Door this 18 uur geleden