Audi AI:ME is spirituele opvolger A2 (2019)

audi ai:me concept 2019

Audi toont op het autosalon van Sjanghai haar visie op een compacte stadswagen van de toekomst. Jawel, de A2 is terug! Al heet die tegenwoordig AI:me, gebruikt hij tegenwoordig elektrokracht en rijdt hij grotendeels autonoom.

Binnen de Volkswagen Group hebben ze het MEB-platform ontwikkeld, een platform voor compacte elektrische auto's. Zo heeft VW haar I.D. Neo, Seat haar el-Born en Skoda haar VISION IV als voorproefje voor productiemodellen op dat platform. Audi werpt nu ook haar proefje in de spotlight. In de vorm van de AI:me.

Dutje doen

Die probeert zich uniek in het groepje van VAG-inzendingen te plaatsen door extra in te spelen op vorsprung dur techniek, tenslotte het mantra van Audi. Zo kan deze elektrische stadswagen grotendeels autonoom de baan op. Audi spreekt namelijk over niveau 4 autonomie. Vanaf dat niveau is er nog steeds een stuur aanwezig maar mogen chauffeurs in principe een slaapje doen op de autostrade.

audi ai:me concept 2019

Slapen zal je dan doen in een opgeblazen bolletje. Het doet wat denken aan de A2 van weleer, deze AI:me maar dan nog net dat stukje futuristischer natuurlijk. De raamknik vooraan de zijruit naar beneden lijkt een designfoefje te worden van alle modellen op het MEB-platform, de rest van de lijnen vind je momenteel op nog geen andere Audi terug.

Audi rijdt mee

Binnenin gaat Audi er prat op dat je met z'n vieren riant moet kunnen zitten. Niet onbelangrijk, als ook de chauffeur grotendeels van zijn taak wordt ontlast. Plaats voor vier maar eigenlijk ben je maximaal met z'n vijven, want ook Audi luistert ten alle tijden mee. Aan boord plaatst Audi namelijk een digitale assistent aan boord die Siri-gewijs met de inzittenden moet kunnen praten.

audi ai:me concept 2019

Een snufje dat we natuurlijk ook al bij Mercedes kennen - "Hey Mercedes". Het verschil is dat het brein van jouw AI:me in staat is om te communiceren met andere AI:me's op de weg. En zo is de opstand van de robots weer een dagje dichterbij. O ja, nog even de aandrijving? Audi, geeft opvallend weinig details mee. Een 170 pk sterke elektromotor op de achteras, daarmee moeten we het doen qua technische info.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws