Het Chinese Byton heeft grootse plannen en met een stevige kapitaalinjectie plant het die ook uit te voeren. Na de eerste concept begin dit jaar op Amerikaanse bodem, toont het nu de K-Byte Concept tijdens de CES in Shanghai. Een elektrische sedan die Level 4 autonoom kan rijden. Binnenkort op je lokale weg? Als het van Byton afhangt alvast wel!
Laten we meteen het Chinese Byton een vleugje credibiliteit geven; voormalig BMW i-hoofd Carsten Breitfeld staat aan het roer en zopas haalde het nog 500 miljoen euro aan kapitaal binnen (waarvan een groot deel via de Chinese staat). Om maar te zeggen dat dit geen hobbyproject is met wilde dromen. Nee, Byton wil een grote speler van elektrische auto's worden op de internationale markt. En om dat nog eens onder de aandacht te brengen presenteerde het merk op de Consumer Electronics Show (CES) in China de K-Byte Concept, een elektrische sedan die Level 4 autonomie aan moet kunnen.
In mensentaal? Deze Chinees kan eigenlijk grotendeels autonoom rijden maar heeft in bepaalde gevallen nog input nodig van een chauffeur. Neemt die chauffeur het stuur zelf ter handen, dan verdwijnen de radars aan de voorste wielen terug in de schulp voor een betere stroomlijn. Byton spreekt alvast van achterwielaandrijving via een elektromotor met 272 pk en 400 Nm. Liever vierwielaandrijving? Dan plaats het merk ook vooraan nog een elektromotor waardoor de totaalkracht stijgt naar 474 pk en 710 Nm. Qua batterijen stelt de K-Byte een pakket van 95 kWh ter beschikking.
De plannen dan? Zowel de al getoonde SUV als sedan in productie nemen. Meer nog, de eerste wagens van de constructeur moeten al tegen eind 2019 op Chinese bodem rondrijden. Het jaar daarop - 2020 - zal Byton Europa en de VS gaan aanvallen. Eerst zien, dan geloven natuurlijk maar van alle nieuwe knapen is dit toch wel een merk om duchtig in het oog te houden.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 11 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 11 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden