Kennen we - bijna - allemaal de Audi A2 uit eind jaren 90, dan is de CC1 de voorstudie daarvan die nooit in productie kwam. Lang verstopt in de catacomben van Volkswagen, tegenwoordig in vol ornaat in het VW-Museum in Wolfsburg.
Denken we meteen aan de XL1 als we het hebben over de ultieme ecowagen van Volkswagen, dan was het merk uiteraard al veel vroeger bezig met het creëren van zuinige creaties. Getuige deze CC1 die Volkswagen jarenlang geheim hield voor het grote publiek. Het resultaat van enkele ingenieurs die de taak kregen een auto te ontwikkelen die minder dan 2l/ 100 km moest verbruik en daarna ook nog eens veilig moest zijn (lees: geen kartonnen koekendoos).
Het zal je dan ook niet verbazen dat de CC1 een petieterige driecilinder diesel aan boord kreeg met 35 pk. Lekker zuinig natuurlijk. Om überhaupt vooruit te geraken werd de rest van de wagen opgebouwd uit koolstofvezel en aluminium. Het resultaat? Een leeggewicht van 440 kilogram. Helemaal warm kregen de hogere kaderleden het evenwel niet van deze CC1, waardoor het project een hergeboorte zag in de vorm van de Audi A2 die we vandaag de dag beter kennen.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 7 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 22 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden