Volkswagen Tiguan GTE plug-in hybrid is er als concept

volkswagen-tiguan-gte-concept-2015-1

Na de officiële voorstelling van de Volkswagen Tiguan met conventionele motoren, wordt ook de GTE badge van de crossover bekend gemaakt - zij het nog wel als concept.

De Volkswagen Tiguan GTE komt er met een 156 pk sterke 1.4 TSI motor. Dat benzineslurpende blok wordt gekoppeld aan een elektrische motor. Het totale vermogen komt daardoor op een stevige 218 stuks. De elektrische motor werd verwerkt in de zestraps versnellingsbak met dubbele koppeling waardoor er plek werd bespaard.

Zoals het elke hybride kenmerkt, kan ook deze Tiguan GTE geen lange ritten maken op louter elektriciteit. Ook hier houdt hij er na 50 kilometer mee op of tot een maximum snelheid van 130 km/u. Die batterijen opladen kan door hem aan de stekker te hangen of door de zonnepanelen op het dak. Onder perfecte weercondities kan dat zorgen voor een elektrische rijbereik van duizend kilometer per jaar.

Volkswagen Tiguan GTE Concept 2015

Als hybride doet hij het natuurlijk met straffere cijfers dan die 50 kilometer. Zo verbruik je officieel slechts 1,9 liter en stoot hij amper 42 g/km CO2 uit. Op volle vermogen sprint hij naar 100 km/u in 8,1 seconden. De topsnelheid ligt op 200 km/u.

Officieel is er nog niet meegedeeld dat hij in productie zou gaan. Maar ga er gewoon vanuit dat deze Tiguan GTE er komt.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Ronald 20:10
afbeelding van Ronald

Een auto elektrisch laten rijden via zonnepanelen op het dak!??? Dat mogen ze mooi schrijven maar dat kan gewoon niet of beter amper. Als ze met 1000km per jaar bedoelen 365d aan 2,5 tot 3 km dan overdrijven ze zelfs.
Er zijn al eerder merken die dit op concept wagen getoond hebben maar dit heeft nog nooit het productiestatus gehaald.
De prius 3 met solarroof (al 6j op de markt) gebruikt zn dakzonnepaneel van 125 watt om de auto te ventileren en (licht) te koelen bij zonnig weer zodat de auto zuiniger is doordat er minder airco moet gebruikt worden

Adriaan 10:07
afbeelding van Adriaan

Eventjes de advocaat van de duivel spelen :)
Stel je plaatst een 200 watt paneel op het dak, in Belgie zijn er ong 1585 zonuren. Komt dat neer op 317kw, nu dat is in optimale toestand, die nooit behaald zal worden. Maar kom, dat zou neerkomen op een geschat bereik van (ik neem ff het verbruik van de egolf erbij die 12.7km/100km verbruikt) van ong 2500km. Dus die panelen moeten tijdens een zonuur 40% rendement halen om 1000 km te kunnen rijden. Niet heel onmogenlijk, nuja, dat is een theoretisch bereik. Maar net zoals de gemiddelde verbruiken die constructeurs publiceren zijn die nogal overdreven optimistich maar ergens in de verte stroken ze toch met de realiteit.
Nu, ik ben er geen specialist in, dus: correct me if I am wrong!
In mijn opzicht lijkt me het meest onhaalbare dat je met een omvormer gaat zitten die de spanning van het paneel, pakweg 24 volt, gaat moeten omvormen naar hoogspanning, en die toestellen zijn niet bepaald goedkoop/robuust. En ik heb nu ook een sterk vermoeden dat het net om die reden is dat toyota het zonnepaneel niet gebruikt voor de airco, omdat je overal leest dat de airco op het hoogspanningsnetwerk hangt. Want op zich, hoe marginaal klein ook, zou je wel winst kunnen maken met een zonepaneel op je dak. Bij de prius was het eerder een gymic, want het voedt zelf niet eens de 12 volt batterij... Bij de leaf dacht ik wel dat die dat deed.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws