Ford werkt aan een remsysteem waarbij het registreert wanneer voorliggers remmen, ook al rijdt er een andere auto tussen of is je voorligger al door de bocht gegaan. Dat moet de veiligheid verhogen.
Je kent het wel, als je door de ramen van je voorligger heen kijkt, kan je anticiperen op remmende wagens voorop, daarom bouwde men het derde remlicht in. Maar Ford nam deel aan het onderzoeksproject Sichere Intelligente Mobilität – Testfeld Deutschland. Samen met anderen testten ze 20 verschillende systemen uit in het kader van een vierjarig project. Het remsysteem is eenvoudig uit te leggen, al zit het vernuftig in elkaar. Bij een noodstop stuurt het remlicht een draadloos signaal naar achterliggers. Bij die achterliggers gaat dan een lampje branden op het dashboard. Het is dus niet zo dat de achterliggende wagen plots zal kunnen afremmen, er is nog steeds actie van de bestuurder vereist. Uit de studie bleek dat de gebruikers eerder konden remmen, met als gevolg dat mogelijke kop-staartaanrijdingen worden vermeden of minder zwaar zijn. De testrijders, in totaal 500 man verdeeld over 120 voertuigen, legden in 41.000 test-uren gezamenlijk 1,6 miljoen kilometers af, zowel op openbare weg als op afgesloten testcircuits.
Recente reacties
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 14 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 23 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Vooraan geslaagd maar de achterkant blijft droevig.
Door Thierry Hamende 1 dag geleden