VW verbaast oliesheiks met XL1 Concept

Volkswagen XL1 ConceptMorgen pas opent de Qatar Motorshow haar deuren, maar het is vandaag al dat Volkswagen weet te imponeren met de XL1 Concept. Deze conceptcar is geheel en al ontsproten aan de obsessie (zo kunnen we het stilaan wel gaan noemen) om een '1-liter auto' te ontwikkelen. Volkswagen passeerde reeds vele autosalons met prototypes en conceptcars maar deze XL1 Concept belooft toch de beste poging tot nogtoe te gaan worden.

Vertrekkende van de vraag: "hoe kunnen we het verbruik van onze auto's drastisch verminderen door geen enkel compromis te sluiten als het op efficient brandstof verbruik aankomt" is men bij Volkswagen tot dit resultaat gekomen.

Ze claimen een gemiddeld verbruik van 0.9 liter per 100km, waardoor er aldus nog wat speelruimte over is voor de iets sportievere chauffeurs onder ons. Nog meer indruk maakt de XL1 met zijn belachelijk lage CO2 uitstoot van amper 24 g/km. Dit resultaat kon behaald worden door in de eerste plaats koetswerk met een zeer gunstige aerodynamica waarde (Cd 0.186) te creëren. Verder is natuurlijk ook de motor van groot belang in dit verhaal. Volkswagen opteert voor een hybride combinatie van een 2-cilinder TDI motor (48pk) en een elektromotor (27pk). Deze hybridemotor is gekoppeld aan een de gekende DSG-bak met 7 versnellingen.Als extraatje is deze XL1 ook nog voorzien van een lithium-ion batterij. Hierdoor kan je 35km volledig elektrisch rijden. De batterij kan worden opgeladen aan een normaal stopcontact, maar natuurlijk past VW ook gebruikt de XL1 ook de energie die vrijkomt bij het afremmen om zijn batterijen een beetje bij te laden.

Volkswagen XL1 Concept

De XL1 belooft ook net dat ietsje praktischer te zijn dan zijn voorgangers. De eerste 1-liter auto uit 2002 en diens opvolger uit 2009 boden ook plaats aan twee inzittenden maar dan wel in tandem opstelling. De XL1 geniet een meer conventionele lay-out, wat het gebruiksgemak ten goede komt. via handige vleugeldeuren krijgen we toegang tot het interieur.

Hoewel dit nog steeds een conceptmodel is is het overduidelijk dat Volkswagen met rasse schreden vooruit gaat en steeds dichter bij de realisatie van een productieklare 1-liter auto komt.

via Autocar

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Buyck 20:43
afbeelding van Buyck

Zeer slimme zet van VW. En niet eens zo dom eigenlijk… de rijke oliebaronnen zouden wat graag hebben dat we wat langer op brandstof gaan rijden! De olievoorraden mogen niet te snel opgesoupeerd worden. Lager verbruik (mindere vraag) kan de de prijs wat drukken aan de pomp. Ook de consument zal tevreden zijn, schitterende wagen!

BePa 09:52
afbeelding van BePa

Stap voor stap zal dit voertuig 'normale' afmetingen aannemen en evolueren voor dagelijks gebruik... Massaproductie zal ook de prijs ten goede komen.
De wetenschap en kennis is dus aanwezig om wagens te ontwikkelen met dergelijk lage uitstoot. Gewoon kwestie van wereldwijd de uitstootnormen te verstrengen zodat alle fabrikanten mee gedwongen worden. Zo ziet de toekomst er goed uit !

Anonieme gebruiker 18:31
afbeelding van Anonieme gebruiker

Plotseling (sedert slechts een paar jaar) wordt er enorm veel aandacht aan laag verbruik besteed .... Ik heb hier nog persmappen liggen van VW uit de jaren 80 en 90 met zulke energiebesparende auto's. Denk ook es aan de AUDI A2 (jaja, ontwerp van onze eigen LUC D). Toendertijd absoluut géén succes, momenteel een hype ... oohoohh, het mensDOM !!!
Waar gaat dit eindigen ? Stap voor stap worden we gebrainwashed naar "zuiniger" middelen om ons te verplaatsen ... minder verbruik ... MAAR .... we gaan lekker gezellig met z'n allen véél meer kilometers verslinden ... wat dus op hetzelfde zal uitkomen ... .

Wim 20:11
afbeelding van Wim

ik ga toch niet nog meer kilometers doen hoor ;) In China zullen ze dat dan weer maar al te graag doen, want dat is teken dat ze de lotto gewonnen hebben.

phil 18:32
afbeelding van phil

Hebben bij vw goed naar de eerste Honda Insight gekeken, dan de helft van een van hun mazoutkachels genomen, en ziedaar terug een duits wonder op wielen. Een tweecilinder diesel ! Zonder van de stank en de rook te spreken, wat zal dat een gereutel geven Yamaha had in de jaren 70 een staande twin, de XS 500, bijgenaamd de schuimklopper, met deze vw zal beslist mayonaise gemaakt worden. Honda stopt de ontwikkeling van diesels. Net zoals ze in 1958 een 50 cc 4 takt ontwikkelden (waarvan er nu meer dan 60 miljoen werden gemaakt) en enkele jaren geleden enkel maar 4 takt motoren op benzine gingen produceren, waarna iedereen schoorvoetend volgde...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws