Organisator Febiac hoopte op 300.000, maar het Autosalon van Brussel van 2023 sloot zondagavond 22 januari af met een relatief succes: in totaal kwamen 271.057 mensen kijken naar de blinkende modellen op de Heizel. Ver van de bezoekersaantallen van vroeger, maar voldoende om al te kijken naar 2024.
Na drie lange jaren maakte het Autosalon van Brussel eindelijk zijn postcoronacomeback van 14 tot 22 januari 2023, zoals steeds in Brussels Expo. Het was een make or break-editie van het salon, want met het verdwijnen of de teloorgang van de andere internationale autosalons (Genève dat naar Qatar verhuist, de Duitse IAA die grondig van recept is veranderd en Parijs dat er niet meer in slaagt de grote namen te lokken) kreeg Brussel de kans om hét grote Europese salon te worden. Maar dan moest het wel een goede editie opzetten.
Bijna alle constructeurs, Autosalon 2024 aangekondigd
En dat is redelijk gelukt. Op twee merken na - Volvo en Mercedes, al was die laatste toch te zien met een drietal wagens - waren alle grote constructeurs aanwezig op de Heizel, inclusief zelfs een paar nieuwe namen uit China. Er waren diverse Europese premières en zelfs een bescheiden wereldpremière met de Mazda MX-30 R-EV met wankelmotor. En de talrijke aanwezigheid van de constructeurs lokte uiteindelijk 271.057 bezoekers naar Brussels Expo, die naar de nieuwe modellen kwamen kijken of een mooie korting hoopten te scoren op hun nieuwe wagen.
Dat is iets minder dan het vooraf gehoopte aantal van 300.000, en vooral een pak minder dan de voorgaande editie van 2020, toen zo'n 500.000 mensen het Salon kwamen bezoeken - al was er toen ook meer plek om de bezoekers in te verzamelen. Het is nog steeds voldoende om meteen editie 2024 aan te kondigen voor 12 tot 21 januari 2024. En nu Brussel zich (opnieuw) bewezen heeft als robuust salon, zouden de constructeurs weleens geneigd kunnen zijn om wat meer volwaardige wereldpremières voor te stellen.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 2 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 5 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 8 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 8 uur geleden