Suzuki zet de elektrificatie van zijn gamma ononderbroken voort met de introductie van een nieuwe Strong Hybrid-aandrijflijn op de S-Cross en de Vitara. Daarmee gaat het verbruik en de CO2-uitstoot omlaag zonder daarbij onbetaalbaar te worden voor de particulier.
Het zijn geen gemakkelijke tijden voor kleine constructeurs als Suzuki, die noodgedwongen moeten elektrificeren om de diverse uitstootnormen te behalen, maar de budgetten niet hebben om op hetzelfde tempo om te schakelen als de grootste constructeurs. Maar Suzuki blijft niet bij de pakken zitten en introduceerde in 2021 zijn eerste geëlektrificeerde modellen: de Swace en de Across. Daarnaast kreeg elk model in het gamma een mild hybride ondersteuning op 12 of 48 V. Nu staat het merk op het Autosalon van Brussel met zijn nieuwe line-up van Strong Hybrid-modellen.
Vitara en S-Cross Full Hybrid
Strong Hybrid, of ook wel Full Hybrid is de naam die Suzuki geeft aan zijn zelfladende hybride aandrijflijn. Die garandeert een laag praktijkverbruik zonder de prijs te sterk op te drijven, waardoor deze modellen nog interessant blijven voor de particuliere markt. De Strong Hybrid-modellen maken gebruik van een 1,5 liter-benzinemotor die volgens de efficiëntere Atkinson-cyclus werkt, in combinatie met een 24 kW sterke elektromotor die gevoed wordt door een 0,8 kWh grote batterij.
Het slimme hybride systeem zoekt continu naar de meest efficiënte manier om de verbrandingsmotor en elektromotor te laten samenwerken om tot een zo laag mogelijk praktijkverbruik te komen. Je kan het bestellen op de S-Cross, die zo tot een verbruik van 5,2 l/100 km komt met een CO2-uitstoot van 118 g/km, en op de Vitara, die 5,3 l/100 km haalt met een uitstoot van 121 g/km. Het voordeel is dat deze verbruikscijfers continu behaald kunnen worden, en niet enkel met een volle batterij zoals bij een plug-in hybride. Bovendien kan je de Full Hybrid-modellen nog steeds krijgen met 4x4.
Anti-crisistroeven
Om de particuliere markt een hart onder de riem te steken, lanceert Suzuki tijdens de salonperiode de ‘anti-crisistroeven’, saloncondities op de al zeer schappelijke prijzen van het merk. Zo zijn er kortingen tot 6.000 euro te rapen dankzij vaste salonkortingen op elk model, samen met een royale overname- en recyclagepremie. Zo kan je ook deze nieuwe Full Hybrid-varianten al krijgen aan net geen 25.000 euro, maar ook de Ignis en de Across genieten van interessante condities.
Tenslotte meldt Suzuki dat er nog nieuws op de horizon zal verschijnen in maart 2023. Zo krijgt de Swace een update met een opgefrist design én een vernieuwd hybride systeem met meer vermogen, zonder te moeten inboeten op verbruik of CO2-uitstoot. Daarnaast komt er ook een update van de plug-in hybride SUV Across, het topmodel binnen het Suzuki-gamma met een elektrisch rijbereik van 75 km en een vermogen van 306 pk.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 4 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 20 uur geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden