Een jaartje geleden pakte SsangYong uit met zijn Korando e-Motion, die de SUV-vorm van de Korando combineert met een zuiver elektrische aandrijflijn. Inmiddels zijn de leveringen van het model gestart, dus we nemen een kijkje in de prijslijst om te zien hoeveel je moet betalen om er eentje op jouw oprit te plaatsen.
SsangYong zit middenin een heuse transitie. Zo heeft het Koreaanse merk pas een nieuwe investeerder gevonden in de vorm van de KG Group, en die wil de constructeur klaarstomen voor de toekomst. Die toekomst is echter vooral elektrisch, en dat hebben ze bij SsangYong ook gemerkt. Daarom kondigden ze even geleden nog de komst van de Torres EV op stroom aan, maar alles begon natuurlijk met hun allereerste elektrische auto: de Korando e-Motion.
Waar voor je geld
SsangYong laat weten dat de leveringen van die elektrische Korando inmiddels opgestart zijn in ons land. Reden genoeg dus om even te gaan kijken wat de EV moet kosten, want de Koreanen staan bij ingewijden bekend om hun uitstekende verhouding tussen prijs en kwaliteit. Zij die de andere SsangYongs gewend zijn, zullen misschien toch even schrikken van de basisprijs van deze Korando e-Motion: die begint namelijk pas aan 41.990 euro. Vergelijk je dat echter met andere zuiver elektrische SUV’s van dit formaat, dan merk je dat de SsangYong best scherp geprijsd is. Zo is de MG ZS EV wel goedkoper maar ook een stukje compacter, terwijl je voor een Kia Niro EV toch al zo’n 3.500 euro meer betaalt.
Die indruk wordt nog versterkt wanneer je de standaarduitrusting van de Korando e-Motion onder de loep neemt. Zo krijgt de auto als ‘Bronze’ meteen een uitgebreid infotainmentsysteem, klimaatregeling in twee zones en een sleutelvrije instap en opstart mee terwijl ook zaken als adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning en een digitaal instrumentarium inbegrepen zijn. De ‘Platinium’ voegt daar voor 44.990 euro verwarmde voorzetels, een verwarmd stuurwiel, navigatie en halflederen bekleding aan toe, en bij de 'Titanium'-topversie krijg je overal leer, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, LED-koplampen en een dodehoekassistent mee voor 48.590 euro.
Tot 474 kilometer ver
Iedere Korando e-Motion beschikt standaard meteen over snellaadmogelijkheid tot 78 kW, waarmee de accu in 33 minuten terug voor 80% volgeladen is. Dat batterijpakket is 61,5 kWh groot, waaruit de SsangYong een rijbereik van 339 kilometer moet halen volgens de WLTP-meetmethode. Bij stedelijk gebruik zou je zelfs tot 474 kilometer ver kunnen rijden voor je terug langs de laadpaal moet. Bovendien beschikt de Korando e-Motion over een elektromotor met 190 pk en 360 Nm koppel, waarmee hij de 100 km/u bereikt in 8,5 seconden. Dat maakt er meteen ook de snelst accelererende SsangYong van het moment van – indien zoiets je ding is.
SsangYong laat de Korando e-Motion ook zien op het Autosalon van Brussel, dat momenteel aan de gang is tot en met 22 januari 2023. Daar staat hij samen met de Rexton en de Musso – twee modellen die zopas een facelift kregen – en de Tivoli en Grand Tivoli, naast natuurlijk de reguliere Korando met verbrandingsmotor.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 14 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden