Het meest gelauwerde autosalon van Europa, het salon van Genève, is op sterven na dood. Omdat ook de organisatie dat aan haar kleine teen voelt besloot het richting Midden-Oosten te trekken om een nieuwe salon op te richten. Die show zal door het leven gaan als de Qatar Geneva International Motor Show. Een tweejaarlijks autosalon van Genève... in Qatar. Volg je nog?
Geen autoshow de voorbije decennia zo indrukwekkend als dat van Genève. Want hoewel een zakdoek groot, was het voor internationale merken dé plaats om spraakmakende nieuwe modellen te tonen. De McLaren P1, Ferrari LaFerrari en Porsche 918? Die werden allemaal op dezelfde dag getoond in Genève. Waar het autosalon van Brussel een koopsalon is, is dat van Genève een puur showsalon voor automerken. Het was dan ook geen verrassing dat eenmaal de broeksriem aangetrokken werd bij constructeurs, Genève het steeds moeilijker kreeg om deelnemers te sprokkelen. Reken daar ook nog het corona-virus bij (waardoor 2 edities afgelast werden) en het salon van Genève heeft nog maar weinig toekomst in zich.
Nieuwe start
De organisatie achter het salon (die fors geld verdient aan het jaarlijks feestje) blijft echter niet bij de pakken zitten. Nee, het besluit nieuwe horizonten te verkennen. Waardoor hun zoektocht het team in Qatar deed belanden. Het Arabisch emiraat in het Midden-Oosten was te vinden voor een tweejaarlijks "Genève in Qatar". Officieel heet het salon de Qatar Geneva International Motor Show en moet die show plaats bieden aan constructeurs en toeleveranciers die graag de focus willen leggen op nieuwe technologieën en alternatieve aandrijfvormen.
Hoewel de organisatie van de Geneva International Motor Show (GIMS) het niet met zo veel woorden zegt kan je hieruit concluderen dat de kans zeer klein is dat er ooit nog een salon door zal gaan in Genève. Zo gaat het er prat op dat we in 2022 een volwaardig salon zullen krijgen in de Zwitserse hoofdstad. Niet dat wij er warm voor lopen...
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 9 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 9 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden