Hyundai heeft een aparte manier om het gamma te promoten. Niet één, twee of drie, maar liefst zeven aandrijvingen bieden ze aan in hun gamma. Die nemen we even onder de loep.
1. Benzine
Als je de aandrijvingen hieronder bekijkt, lijkt de benzinemotor wel uit een dinosaurustijdperk te komen. Toch is de benzinemotor actueler dan ooit en kiezen veel consumenten voor de overstap naar een verbrandingsmotor op benzine. Op de Hyundai-stand vind je 'm onder meer nog terug in de i30 SW 1.4 GDi.
2. Diesel
Diesel zit dezer dagen in de hoek war de klappen vallen. Toch is voor de veelrijder de dieselmotor nog altijd de beste keuze. Ook bij Hyundai vind je hem terug in verschillende modellen. Op de stand in Paleis 6 zie je hem bijvoorbeeld terug in de Santa Fe, aangedreven door een 2.2 CRDi.
3. Mild Hybrid
Mild Hybrid is de combinatie van de dieselmotor met een kleine 48 volt elektromotor. Die laatste kan de motor niet alleen aandrijven maar zorgt wel voor een korte boost in vermogen, terwijl hij de dieselmotor bijstaat bij accelereren. Het 48 volt-systeem er voor zorgt dat het verbruik en C02-uitstoot daalt met maximaal 11 procent volgens NEDC 2.0. De mild hybrid is te vinden in de Tucson, zowel met 1.6 CRDi als met 2.0 CRDi.
4. Hybrid
De hybrides gooiden een tijdje geleden de knuppel in het hoenderhok. Bij Hyundai vind je deze motorcombinatie van benzine en elektrisch in de Kona Hybrid en de Ioniq Hybrid.
5. Plug-in Hybrid
De Ioniq Plug-in Hybrid is de stekkerversie van de Ioniq Hybrid die we hierboven beschreven. Hij zorgt ervoor dat je verbruik een flinke duik neemt als je braaf elke avond je batterij vol laadt, zodat je de dag nadien weer elektrisch kan gaan rijden. Volgens Hyundai kan je met een volle benzinetank en één enkele laadbeurt 1.100 km ver rijden.
6. Elektrisch
Beschikbaar op de Kona Electric en Ioniq Electric. Eenmaal opladen brengt de Kona Electric 64 kWh 449 kilometer ver, de Kona Electric 39 kWh rijdt 289 kilometer ver, de Ioniq Electric doet 311 kilometer op één acculading.
7. Fuel Cell
De Fuel Cell is de meest toekomstgerichte technologie bij Hyundai. De Koreanen zijn nog druk bezig met de ontwikkeling en commercialisatie van het systeem, vandaard dat je er nog de hoofdprijs voor betaalt. Vergeet echter niet dat de Nexo ook op andere vlakken vooruitstrevend is; hij parkeert zich bijvoorbeeld zelf, terwijl jij naast de auto staat.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 16 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden