De deuren van het autosalon zijn officieel gesloten waardoor de automerken de bestelbonnen kunnen tellen en nagaan wat de verkooptrends zijn. Opvallend; we laten massaal diesels links liggen in het C-SUV-segment. Je weet wel, dat segment van de Volkswagen Tiguan en co.
Even ter verduidelijking; we weten ook dat automerken officieel geen bestelbonnen meer laten tekenen op het salon. Wel sturen ze de potentiële klanten door naar lokale dealers. Al geeft ze dat meer dan genoeg gegevens om hun 'Excel der klanten en hun koopgedrag' aan te vullen. Wat daaruit valt te concluderen? Dat de benzineshift ook in het C-SUV-segment is ingezet.
Weg breekpunt
Een belangrijke stap voor benzinemotoren, want tot voordien was het segment van gerief zoals de Nissan Qashqai en Hyundai Tucson een soort van psychologisch breekpunt bij de koper. Een Mazda 2 op benzine? Waarom niet. Een uit de kluiten gewassen CX-5? die moet toch een diesel aan boord hebben? De negatieve connotatie rond diesel blijkt dat breekpunt te hebben verlegd. Waardoor benzines in opmars zijn, ook bij grotere SUV's.
Neem nu de Hyundai Tucson, in 2017 de meest verkochte C-SUV in België. Vorig jaar had 64% van de verkochte exemplaren nog een diesel aan boord, op het autosalon dit jaar is maar liefst 75% van de gevraagde Tucson-offertes er een voor een benzineversie. Waardoor amper 1 op 4 klanten nog overweegt om op diesel rond te toeren in de Tucson.
Niet enkel Hyundai
Een tendens die ook andere merken zien. Bij Volkswagen maken ze bij de Tiguan gewag van een shift van 50/50 naar 25/75. En jawel, die shift is in het voordeel van benzine. Ook Mazda merkt de verandering van smaak sterk op bij de klanten. Het voorbije autosalon keken maar liefst 81 procent van de klanten uit naar een CX-5 op benzine.
Bij 'segmentuitvinder' Nissan Qashqai keken dan weer 71% van de potentiële klanten naar een benzine. Tenslotte gingen we ook nog even te rade bij BMW, één van de Duitse drie premiummerken die sterk actief zijn in de (diesel)leasingmarkt. Niet verrassend waren de helft van de X1 'bestelbonnen' nog voor een diesel. Al hadden de diesel-X1's vorig salon nog een aandeel van 66 procent. Waardoor er daar ook een evolutie zichtbaar is.
Diesel en benzine gelijk eind 2018
Niet enkel het imago-probleem rond diesel maakt dat nieuwe kopers overstappen op benzinewagens, want naast het milieu kijken kopers ook naar de portefeuille. We zien alvast dat je tegen eind 2018 minstens 30.000 kilometer per jaar zal moeten rijden met een privéwagen om nog een financieel voordeel te halen uit een diesel. Versterkt door het cliquetsysteem dat terug ingevoerd is waardoor wordt aangenomen dat je eind dit jaar evenveel voor diesel als voor benzine zal betalen aan de pomp.
Of de diesel daardoor dood is? Niet helemaal. Niet enkel blijft het dé brandstof bij uitstek voor veelrijders, in de leasingmarkt gaat de shift van diesel naar benzinewagens stukken trager dan op de privémarkt. En o ja, voor de dieselhaters: dieselwagens stoten stukken minder fijn stof uit dan benzinewagens. De NOx-waarden liggen dan weer wel veel hoger bij oude diesels en die NOx is mede verantwoordelijk voor smog en zure regen.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 6 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 9 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 12 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 12 uur geleden