Renault is klaar met zijn vierde generatie Mégane. Daarvoor gingen ze niet over een nacht ijs. De Mégane moet zijn positie behouden en liefst nog versterken in een overvol c-segment.
Dat doe je in de eerste plaats met een leuk ontwerp, en dat hebben de Fransen hier goed voor elkaar gekregen. Vooraan nieuw smoelwerk met boomerang lichtunits en achteraan hertekende lampen die bijna de gehele breedte bestrijken. Op de persfoto's pakte die al goed, in het echt klopt het gewoon nog beter. Een heel mooi gelijnde wagen, perfect in evenwicht en dat dankzij de Nederlander Laurens van den Acker.
Onze zuiderburen maken ook op andere vlakken indruk. Zo heb je binnenin head-up display in kleur, een 7-inch TFT scherm, Bose audio, massagefunctie voor de bestuurder,... Ze zorgden zelfs voor vierwielbesturing en volledig uit LED vervaardigde koplampen. Het is vechten in het c-segment, dat maken deze kenmerken en opties wel duidelijk.
Onder de kap is er de 110 pk sterke diesel die 86 g/km CO2 uitstoot en officieel 3,3 l/100km verbruikt. Een trapje hoger beschik je over 130 pk. Wie minder kilometer maakt kan opteren voor een van beide benzinemotoren, een Energy TCe 100 of een Energy TCe 130. Renault lanceerde in dezelfde adem ook de Mégane GT versie. Die heeft 205 onder de kap. Het benzineblok is gekoppeld aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling. In 2016 voegt Renault nog een 165 pk sterke dieselmotor in het aanbod van de Mégane GT.
De Fransen maakten bekend in 2017 ook een Hybride-dieselconfiguratie aan te bieden in de Mégane. Die zou onder de 3 liter per 100 kilometer moeten duiken en maximaal 76 g/km CO2 uitstoten.
Op termijn verwachten we ook een nieuwe RS, al werd dat nog niet bevestigd. De geruchten gaan dat Renault de 2.0 liter zou vervangen door een 1.8 Turbo.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 21 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden