Ford Edge is Audi Q7 voor het werkvolk (IAA 2015)

ford-edge-iaa_02

Ford verwacht 200.000 SUV's te verkopen in Europa volgend jaar. Deze Edge zal daar, naast de EcoSport en Kuga, mee voor zorgen en wordt meteen de grootste SUV in de Europese Ford-line-up.

Zocht je voordien bij Ford een ruim model met best wel knappe looks, dan kwam je bijna automatisch terecht bij de S-MAX. Monovolumes zijn echter uit, SUV's zijn in. Daarom dat Ford de Amerikaanse Edge (nu ja, Ford hanteert uiteraard de 'one Ford'-strategie) naar hier. Een SUV die een stuk ruimer is dan de Kuga en over best wel knappe looks beschikt. Hoeveel ruimer? Wel, de Edge meet 4,7 meter in lengte, 1,9 meter in de breedte en 1,7 meter in de hoogte. Dat is qua hoogte en breedte vergelijkbaar met een Audi Q7. Qua lengte moet je eerder aan een Mercedes GLE (de nieuwe ML-Klasse, weet je wel?) denken.

ford-edge-iaa

AWD

Een verademing trouwens deze Edge, want geen offroadwaardige looks bovenop een voorwielaangedreven chassis gestrooid. De Edge krijgt standaard vierwielaandrijving. De motoren, die zijn dan weer op maat gemaakt van de Europeanen. Zo vind je onder de kap een 2.0 TDCi-diesel met 180 pk (handbak) en een 210 pk sterke TDCi-diesel met twee turbo's en 210 pk (Powershift Automaat). Klinkt als grote blokken maar beide rakkers weten een normverbruik van 5,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 149 gram op te tekenen.

Ford sluit alvast af door te zeggen dat de Edge zijn inzittenden meer ruimte biedt dan grotere SUV's van de concurrenten die vaak stukken meer kosten. Een Audi Q7 voor het werkvolk dus.

ford-edge-iaa

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Katrien 23:52
afbeelding van Katrien

Allemaal goed en wel maar wat moet dat kosten voor het werkvolk ?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws