Nissan vernieuwt de grootvader van het crossover-segment grondig en zet daarbij nieuwe maatstaven neer. De nieuwe Qashqai krijgt zijn wereldpremière hier bij ons in Brussel.
Het uiterlijk van de nieuwe Qashqai bouwt verder op het beproefde recept. Onder de volledig hertekende lijnen - waar we trouwens grote fan van zijn - zien we met een scheef oog nog de vertrouwde, gedurfdere, crossover van 2007. De nieuwe Qashqai mag er dan wel dynamischer uitzien met zijn V-neus, gedurfder is hij alvast niet.
Eerder testten wij de nieuwe Qashqai nog in al zijn motorisaties en uitvoeringen..
Ook door het interieur waaide een frisse wind die onder andere betere materiaalkeuzes met zich meebracht. Het lelijke (doch zachtere) plastiek is nog steeds aanwezig maar grote oppervlakken worden gelukkig gebroken door inleglijsten of door de ventilatiemonden. Tussen de tellers zien we een compleet nieuw 5" TFT scherm maar ook het 7" navigatiesysteem kreeg een update met de nieuwste versie van Nissan's Connect.
Motorenpallet
Belangrijke nieuwigheid onder de motorkap is de 1.2 benzinemotor die we tegenwoordig ook al kunnen terugvinden in een handjevol Renaults. Deze staat naast de nieuwe 1.6 dCi en - omdat Nissan hem nog niet wil opgeven - de oude 1.5 dCi. Tot de komst van de 150 pk sterke 1.6 DIG-T volgende zomer staat de 1.6 dCi bovenaan het gamma met 130 pk. Deze heeft op papier slechts 4,4 liter per 100 km nodig in de manuele voorwielaangedreven uitvoering. Wil je echter het minste co2 uitstoten van al je vrienden, dan kan je best voor de oude 1.5 dCi (110 pk) gaan die nog maar 99 gram per kilometer de lucht in zwiert tegenover de 115 van de sterkere 1.6.
Prijzen
De goedkoopste Qashqai heb je voor € 20.990, dan ga je naar huis met een 1.2 DIG-T (115 pk) in de Visia uitvoering. Dieselen kan je vanaf de 1.5 dCi (110 pk) met € 23.190. Op dieselvlak raden we echter de nieuwere 1.6 dCi aan - vanaf € 26.890 - die met een beter rijgedrag en een extra 20 pk kop en nek boven de oudere 1.5 uitsteekt.
Eerder konden wij de nieuwe Qashqai al aan de tand voelen in de Spaanse hoofdstad Madrid, lees hier onze rij-impressie.
Recente reacties
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 18 uur geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 19 uur geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Oef!! Eindelijk goed nieuws! Model begint te beteren qua aërodynamica en esthetiek en geen full...
Door Emmy Moens 23 uur geleden
Vraag: durf jij nog een dieselwagen kopen?
Idd makker. Toch 1 iemand die het systeem doorheeft. Lees de regering.
Door Jurgen 1 dag geleden