Update: video! Wisten jullie dat 15 tot 20 % van de verkochte Astra's een GTC variant is? Wij in elk geval niet. Maar dan begrijp je meteen waarom Opel zo trots is op haar nieuwe generatie GTC. Want een persbericht met meer 'perfect', 'top', 'stunning' en 'exclusive' zagen we zelden.
Maar we gunnen het ze, want de nieuwe Astra GTC lijkt wel wat in huis te hebben. De driedeursvariant van de gewone Astra krijgt om te beginnen al een nieuwe vooras, intern HiPerStrut genoemd, de Insignia OPC gebruikt die trouwens ook. In vergelijking met de vijfdeurs Asta hangt deze GTC 15 mm lager op de grond. De wielbasis is 10 mm langer en ook de wielen staan verder uit elkaar, 40 mm vooraan en 30 mm achteraan. Met die grotere maten kan Opel haar klanten een betere wegligging garanderen en passen er 16 tot 20 inch velgen in de wielen voor het esthetische aspect.
Bij de lancering op het autosalon van Frankfurt in September zal deze GTC voorgesteld worden met vier motoren onder de kap, al kondigt Opel meteen aan dat er nog sportievere varianten op komst zijn. Momenteel wordt het kiezen tussen drie benzinemotoren en één dieselblok. Die laatste is een opgewaardeerde 2.0 CDTI common-rail diesel met 165 pk en 380 Nm. Hij wordt, net zoals alle andere motoren, gekoppeld aan een manuele zestraps versnellingsbak. De sprint naar 100 km/u doet de GTC met deze motor in 8,9 seconden, de topsnelheid bedraagt 210 km/u. het gemiddelde verbruik is volgens Opel 4,9 l/100km, al lijkt ons dat wel erg optimistisch. De CO2 uitstoot is 126 g/km.
Bij de benzinemotoren zien we twee varianten van de 1.4 turbo, die standaard met Start/Stop wordt geleverd. De 1.4 is beschikbaar met 120 pk en 140 pk, beiden met 200 Nm koppel. Deze motoren zouden 5,9 liter gemiddeld verbruiken met een CO2 uitstoot van 139 g/km. De krachtigste benzinemotor is de 1.6 turbo met 160 pk. De topsnelheid daarvan bedraagt 221 km/u.
Verder pakt Opel uit met meer ruimte binnenin. Zo zouden 50% meer ruimte hebben in deze GTC dan in de vorige generatie. Het zat hem vooral in kleine dingen. Zo maakt de elektrische handrem extra plaats op de middenconsole. De kofferruimte is 370 tot 1.235 liter groot. Als laatste wijst Opel ons er op dat er honderd en 1 veiligheidfeatures in de GTC schuilen.
De Astra is in twee trims te bestellen vanaf 7 juni, klopt, dat is vandaag. De prijzen gaan van 21.250 euro (Astra GTC Enjoy 1.4 Turbo 88 kW/120 pk) tot 26.450 euro (Astra GTC Sport 2.0 CDTI 121 kW/165 pk).
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 12 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 12 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden