Officieel: Opel Astra GTC

Update: video! Wisten jullie dat 15 tot 20 % van de verkochte Astra's een GTC variant is? Wij in elk geval niet. Maar dan begrijp je meteen waarom Opel zo trots is op haar nieuwe generatie GTC. Want een persbericht met meer 'perfect', 'top', 'stunning' en 'exclusive' zagen we zelden.

Maar we gunnen het ze, want de nieuwe Astra GTC lijkt wel wat in huis te hebben. De driedeursvariant van de gewone Astra krijgt om te beginnen al een nieuwe vooras, intern HiPerStrut genoemd, de Insignia OPC gebruikt die trouwens ook. In vergelijking met de vijfdeurs Asta hangt deze GTC 15 mm lager op de grond. De wielbasis is 10 mm langer en ook de wielen staan verder uit elkaar, 40 mm vooraan en 30 mm achteraan. Met die grotere maten kan Opel haar klanten een betere wegligging garanderen en passen er 16 tot 20 inch velgen in de wielen voor het esthetische aspect.

Bij de lancering op het autosalon van Frankfurt in September zal deze GTC voorgesteld worden met vier motoren onder de kap, al kondigt Opel meteen aan dat er nog sportievere varianten op komst zijn. Momenteel wordt het kiezen tussen drie benzinemotoren en één dieselblok. Die laatste is een opgewaardeerde 2.0 CDTI common-rail diesel met 165 pk en 380 Nm. Hij wordt, net zoals alle andere motoren, gekoppeld aan een manuele zestraps versnellingsbak. De sprint naar 100 km/u doet de GTC met deze motor in 8,9 seconden, de topsnelheid bedraagt 210 km/u. het gemiddelde verbruik is volgens Opel 4,9 l/100km, al lijkt ons dat wel erg optimistisch. De CO2 uitstoot is 126 g/km.

Officieel Opel Astra GTC 2011

Bij de benzinemotoren zien we twee varianten van de 1.4 turbo, die standaard met Start/Stop wordt geleverd. De 1.4 is beschikbaar met 120 pk en 140 pk, beiden met 200 Nm koppel. Deze motoren zouden 5,9 liter gemiddeld verbruiken met een CO2 uitstoot van 139 g/km. De krachtigste benzinemotor is de 1.6 turbo met 160 pk. De topsnelheid daarvan bedraagt 221 km/u.

Verder pakt Opel uit met meer ruimte binnenin. Zo zouden 50% meer ruimte hebben in deze GTC dan in de vorige generatie. Het zat hem vooral in kleine dingen. Zo maakt de elektrische handrem extra plaats op de middenconsole. De kofferruimte is 370 tot 1.235 liter groot. Als laatste wijst Opel ons er op dat er honderd en 1 veiligheidfeatures in de GTC schuilen.

De Astra is in twee trims te bestellen vanaf 7 juni, klopt, dat is vandaag. De prijzen gaan van 21.250 euro (Astra GTC Enjoy 1.4 Turbo 88 kW/120 pk) tot 26.450 euro (Astra GTC Sport 2.0 CDTI 121 kW/165 pk).

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Stijn1991 11:34
afbeelding van Stijn1991

Nice, alleen dat geel en die achteruitkijkspiegels zijn niet tof.

Iemand die weet waarom al die merken beginnen achteruitkijkspiegels te maken zoals eenvolumers, is toch gewoon lelijk en onpraktisch, zo iets komt van mijn leven niet op mijn oprit.

Quin 12:21
afbeelding van Quin

Geel staat hem nog leuk, vind ik. Ziet er leuk uit!

Mesoerrie 12:21
afbeelding van Mesoerrie

Zeker een vlotte auto, wel jammer idd van die achteruitkijkspiegel.
Mooie foto's ook, hebben blijkbaar een paar motoren en brommers uit het Honda museum geleend (Dax AB23 en CB750 Four).

Waxweazel 15:02
afbeelding van Waxweazel

Ik vind het een net-niet design.
De Megane Coupé is toch veel mooier en iets agressiever gestyled. Deze Astra GTC is te braaf, dan was het vorige model toch iets agressiever.

Yvesw 16:23
afbeelding van Yvesw

Ik volg waxweazel hierin... Het is geen lelijke auto, maar de huidige (vorige?) had iets meer uitstraling. Idem met de facelift van de Corsa... Ik hou niet zo van die gegolfde bumperpartijen... Legoblok styling for life!!!

Wim 20:07
afbeelding van Wim

vind hem dik oké

Nathan 20:55
afbeelding van Nathan

Zeer mooie foto's inderdaad! De Dax viel me ook op Messoeri ;)

De voorkant is iets de 'neerbuigend', maar da's puur subjectief.

@YvesW: Dan is <a href="http://www.italiaspeed.com/2004/cars/lancia/12/delta/1024_delta_hf_integ... toch nog steeds de mooiste legoblok ooit!

Yvesw 22:47
afbeelding van Yvesw

@Nathan: You read my mind friend ;)

Yannick Degroeve 22:54
afbeelding van Yannick Degroeve

jammer dat ze geel gebruiken... enige gele sporty hatch's zijn de Megane's... al zien die nu weer meestal blauw en grijs... :-s

Kenny 12:12
afbeelding van Kenny

Geslaagde verschijning, vooral de achterkant spreekt me wel aan. Jammer van het geel...

Techno Patat 17:34
afbeelding van Techno Patat

@nathan: voor die schoonheid zijn er amper woorden! heel jammer dat er niets meer overblijft van het Lancia van toen :'(!

ot: ik vind hem best geslaagd, de 5 deurs is ook al mooi maar deze (in een ander kleur) nog iets beter! hoewel ik hem totaal niet wil! een kennis van me heeft een 5 deurs, na lanceren getestreden, besteld, en ondertussen toch al een 20.000 km mee, en hij heeft al meer in de garage gestaan dan anders!

* kapotte airco
* lampen die sneller springen dan een 17 jarige op z'n eerste 'ritje'
* stuurinrichting die kraakt, piept en soms gewoon stopt
* ventilators die niet meer willen blazen (net toen het -7 was, die ene enorm koude nacht van
het jaar en hij zat zonder verwarming, man ik heb gelachen vanuit m'n volvotje :D!!!)
* en nog een paar dingen die je niet wilt met een auto van nog geen jaar...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws