Opel Astra OPC is goed voor je rug

Opel vond dat de Astra OPC wat meer aandacht verdient en stuurt nog wat extra informatie over de wagen. Met name de sportzetels die vernieuwend blijken te zijn. Zo is de zitting 17 millimeter lager dan bij de gewone Astra GTC en is diezelfe zitting maar liefst 40 millimeter langer. Dat lijken mini-wijzigingen maar ze maken qua gevoel best wel een verschil.

De schaal van de sportzetel in composietmateriaal (polyamide en glasvezel) zorgt verder voor een gewichtsbesparing van 45 procent ten opzichte van een conventionele kuip. De zetel is overigens in 18 verschillende manieren verstelbaar.

Over de ergonomische eisen voor de sportzetel zegt Opel het volgende: "Opel is de eerste autofabrikant die zetels levert die goedgekeurd zijn door de onafhankelijke AGR-rugspecialisten (‘Aktion Gesunder Rücken e.V’), wat voor het eerst gebeurde in 2003 met de Signum. De AGR geeft dit kwaliteitslabel alleen aan zetels die aan zware ergonomische eisen voldoen. Om voor een AGR-label in aanmerking te komen, moet een zetel aan een lijst van 10 criteria voldoen. Hieronder valt een viervoudige ondersteuning van de onderrug en verder moet de rugleuning de natuurlijke kromming van de wervelkolom nauwkeurig volgen."

De Astra OPC is de eerste (en voorlopig dus enige) wagen die een door AGR goedgekeurde zetel heeft in het segment van de compacte sportcoupé.

De nieuwe Opel Astra OPC wordt voorgesteld op het Salon van Genève, in maart van dit jaar. Hij heeft een 2.0 benzinemotor onder de kap, goed voor 280 pk en 400 Nm op de voorwielen. De topsnelheid is gelimiteerd op 250 km/u.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws