In onze ‘Optiefans’-rubriek schuimen we de optielijsten af op zoek naar de valkuilen der verraderlijke pakketten of net naar die begeerlijke basismodelletjes. Deze keer schijnen we ons licht op een respectabele Duitser: de Mercedes-Benz C-Klasse.
Het zou niet de eerste keer zijn dat de woorden uit onze pen rollen: voor een degelijk uitgeruste Duitse auto betaal je anderhalve keer de basisprijs. De markt verandert echter bliksemsnel tegenwoordig, en vooral bij Mercedes beginnen ze in te zien dat less voor de klant niet noodzakelijk more voor hen betekent. Zo besliste de constructeur eerder dit jaar al om sterker te gaan inzetten op de hogere segmenten. Merk je dat dan ook in de configurator? Wij zochten het voor je uit: dit moet je over hebben voor een degelijk uitgeruste C-Klasse.
Bijna alles wat je wenst
De eerste vraag die je jezelf moet stellen is echter: “wat voor C-Klasse wil ik?” Sla je de Mercedes-configurator namelijk open, dan vind je er op het moment van schrijven maar liefst 20 verschillende smaakjes van terug. Dat ligt eraan dat ze in Stuttgart elke motorisatie per uitrustingsniveau een eigen plekje in de configurator gegeven hebben. Hou je met die motoren even geen rekening, dan zijn er in essentie maar drie versies: de relatief eenvoudige Business Line, een chiquere Luxury Line en de sportief uitgeruste AMG Line.
Je kan dus wel raden dat de Business Line de goedkoopste is, met een basisprijs van 45.375 euro voor de berline. Voor dat geld krijg je een C180, voorzien van een 1.5-liter viercilinder benzinemotor die met wat mildhybride hulp 170 pk naar de achterwielen stuurt. Dat doet hij trouwens standaard langs een automatische negenversnellingsbak, en er is wel meer inbegrepen in die prijs. Zo krijgt de C-Klasse meteen onder andere automatische airconditioning, Apple CarPlay en Android Auto, automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels, een in delen neerklapbare achterbank, navigatie, lichtmetalen 18-inchvelgen, licht- en regensensoren, metallic lak, zetelverwarming vooraan, parkeersensoren voor- en achteraan met camera en naast heel wat andere rijhulp ook een rijstrookassistent. Voor zij die mee aan het tellen waren: dan hebben we bijna alles wat op onze ideale auto moet zitten behalve adaptieve cruise control.
De ideale C-Klasse… en meer
Adaptieve cruise control kan individueel toegevoegd worden voor een prijs van 484 euro, waardoor je in principe 45.859 euro lichter al met een perfect comfortabele C-Klasse rondrijdt. Wij waren echter niet zo onder de indruk van de grijze stoffen zeteltjes in zo’n knappe auto, en 170 pk leek ons ook niet helemaal ideaal voor een begeerlijke C-Klasse. Naast die C180 was de C200d (163 pk) de enige andere motorisatie die je in combinatie met het Business Line-uitrustingsniveau kan krijgen, en (kunst)leer konden we wel toevoegen maar zit standaard in het Luxury Line-pakket… Dus upgraden voelde maar zo logisch.
We kozen voor de C200 Luxury Line, die standaard 51.788 euro moet kosten als berline. Dan krijg je dezelfde mildhybride 1.5-litermotor op benzine, maar die stuurt wel 204 pk naar je achterwielen. Halflederen bekleding wordt hier dus standaard meegegeven, net als elektrisch verstelbare voorzetels, knappere velgen en een interieur met mooiere materialen. Adaptieve cruise control kostte nog steeds dezelfde 484 euro, dus dat was het enige dat we nog dienden toe te voegen. Verder selecteerden we gratis de Cavansitblauwe metalliclak, want een donkerblauwe auto is nooit een lelijke auto. Zie je de C-Klasse trouwens liever als break, dan kan je gewoon 1.452 euro bij het totaalplaatje optellen.
De totaalprijs voor onze ideale Mercedes-Benz C-Klasse: 52.272 euro.
Vind je die prijs terecht voor een nieuwe C-Klasse? Of bespaar je dan toch liever die 6.000 euro en ga je voor het iets zwakkere basismodel?
Recente reacties
Vraag: Welke vergeten auto verdient nieuwe generatie?
Toyota Celica eerste generatie wonder mooi
Door PATRICK DE MAEYER 12 uur geleden
Vooruitblik: Alpine A390 wordt elektrische GT
Je kan ze allebei bestellen, toch?
Door Strandkonijn 18 uur geleden
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
Een mooi voorbeeld zijn de trajectcontroles die overal opduiken. Plaatjes om aan te duiden dat er...
Door Vic 1 dag geleden
Vooruitblik: Alpine A390 wordt elektrische GT
Ik denk eerder als A390_Beta ;-)
Door Adriaan 1 dag geleden