Downsizing is tegenwoordig één van de sleutelbegrippen in autoland. Zo slagen fabrikanten er vaak in om hetzelfde vermogen uit een kleinere motor te puren, ook bij sportievere modellen… Dus wat denk je dan dat er gebeurt wanneer Audi zijn RS 3 vernieuwt? Nee hoor, die krijgt nog steeds dezelfde 2.5-liter vijfcilinder.
’t Is faceliftfeest in het C-segment van de Volkswagen-groep. Zo ging begin dit jaar de Volkswagen Golf als eerste onder het mes, kort daarop gevolgd door de Skoda Octavia en de Seat/Cupra Leon. Ook de Audi A3 werd inmiddels al getrakteerd op hertekende looks en frisse technologie, inclusief de sportievere S3… Maar dan ontbrak er natuurlijk nog één variant uit dat gamma.
Miniatuur-RS Q8
Maak dus kennis met de gefacelifte Audi RS 3, de absolute baas van zijn segment binnen de VW-groep… En dat valt er nu nog meer aan te zien. Zo groeit zijn grille alweer een maatje terwijl er helemaal onderin de bumper plaats gemaakt wordt voor drie sleuven in de stijl van de oer-Quattro. Die grille krijgt trouwens een ruitvormig patroontje en zijn uitlopers sluiten nog steeds mooi aan met de hoekige koplampen van de RS 3. Het eindresultaat gaat een beetje lijken op een miniatuur-RS Q8 en net als die vernieuwde SUV krijgt de RS 3 ook koplampen mee met een personaliseerbaar lichtsignatuur.
Achteraan steekt de verlichting eveneens in het nieuw, waarbij de pijlvormpjes nu over de complete breedte van de lichtunits worden doorgetrokken. De opvallendste wijziging is echter die nieuwe diffuser, die nu vrijwel de hele hoogte van de bumper inneemt. Die steekt ook een stukje verder naar buiten en krijgt centraal een strakke reflector die — alweer — de indruk wil wekken dat je naar één of ander competitiemonster kijkt. Verder zijn de twee vuistgrote, ovale uitlaatpijpen natuurlijk weer van de partij want jawel: die voorzien nog steeds flink wat motor van verlossing.
Zelfde cijfers, andere sensaties
Onder de motorkap van de vernieuwde Audi RS 3 vind je namelijk niet gewoon een drie- of vierpittertje maar wel dezelfde 2.5-liter vijfcilinder als voorheen… En dat “dezelfde” mag je stiekem best letterlijk nemen. Terwijl bescheidener broertje S3 bijvoorbeeld uitpakte met een vermogenswinst van 23 pk’s, blijven de cijfers in het geval van de RS 3 ongewijzigd. Dat hoeft echter geen probleem te zijn want met 400 pk en 500 Nm koppel moet de Audi eigenlijk enkel de Mercedes-AMG A 45 S voor laten gaan in zijn segment, al levert die met zijn viercilinderblokje vast niet dezelfde sensaties.
Om die sensaties even in cijfers uit te drukken: net als voor de facelift snelt deze Audi RS 3 naar de 100 km/u in 3,8 seconden. Nadien gaat hij wel iets langer door want terwijl hij het voorheen hield op standaard 250 km/u en optioneel 280 km/u, ligt de topsnelheid nu op 290 km/u. Dat is ook niet het enige dat verandert want volgens Audi zou de RS 3 nu ook nog beter moeten sturen dankzij aangepaste software voor de koppelverdeler die de achterwielaandrijving voor zijn rekening neemt. Daardoor moet het trouwens ook nog makkelijker worden om de kont van je RS 3 te laten uitbreken, voor het geval je toch even wil driften met je vierwielaangedreven hothatch.
Gigantische toerenteller
Ook binnenin steekt het één en ander in het nieuw ten opzichte van de RS 3 van voor de facelift, al herken je een aantal zaken vast al uit de vernieuwde A- en S3. Dat schuivertje in de middenconsole bijvoorbeeld, dat de plek inneemt van het compacte pookje dat er voorheen zat. Verder krijgt de RS-versie wel specifieke kuipstoelen mee en een eigen stuurtje, dat nu niet alleen onderaan maar ook bovenaan afgeplat is. Het infotainmentsysteem kreeg bovendien een opfrisser en voortaan kan je een gigantische toerenteller centraal op je bestuurdersdisplay toveren, compleet met schakelindicator wanneer je de zeventraps S Tronic-automaat in z’n manuele stand zet.
Net als voor de facelift kan je de Audi RS 3 nog steeds in twee koetswerkvormen krijgen: als vijfdeurs Sportback of als vierdeurs Berline. Die laatste nam Audi trouwens al eens mee naar de Nürburgring en daar schopte hij het meteen tot snelste auto in de compacte klasse — lekker puh, BMW. Wat je voor die snelste auto over moet hebben, weten we op dit moment nog niet.
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter