Actualités: Varia

Dit kost de duurste Dacia die je kan samenstellen: nog steeds betaalbaar?

Wie Dacia zegt, zegt betaalbaar toch? Met die vraag op zak trokken wij richting Dacia-configurator, klaar om helemaal los te gaan met onze virtuele centen… Dus wat denk je: als je letterlijk alles wat je kan bedenken op een Duster steekt, eindig je dan nog steeds met een verrassend betaalbare auto?

Je hebt het vast ook al gemerkt: het Dacia van vandaag is niet meer het Dacia van pakweg tien jaar geleden. Toen was zowat het enige verkooppunt van het merk de lage prijs, maar tegenwoordig is Dacia veel meer dan enkel een budgetmerk. Zo kan je hun gemiddelde model in een avontuurlijker of net chiquer jasje steken als je dat wil, kan je er flink wat luxesnufjes op krijgen en kan je hem zelfs trakteren op een resem leuke accessoires. Tijd dus om even te kijken wat er gebeurt als je letterlijk al die zaken op de duurste Dacia steekt — je weet wel, voor de wetenschap.

Hybride-Duster

Om te beginnen gaan we dus op zoek naar de Dacia met de hoogste basisprijs, en dat blijkt de nieuwe Duster te zijn. Daarvoor moet je in zijn goedkoopste vorm 18.990 euro over hebben maar naar die goedkoopste vorm zijn we in dit geval dus niet op zoek. Wij scrollen door naar het andere uiteinde van de configurator want daar staat het ‘Extreme’-uitrustingsniveau, dat met zijn startprijs van 23.990 euro het duurste van het gamma is. Op motorisch vlak is de nieuwe hybride aandrijflijn dan weer het prijzigst dus ook die vinken we aan, waardoor onze Dacia dan 27.690 euro gaat kosten.

Image
Duurste Dacia Duster 2024

Dan heeft je Duster Hybrid 140 Extreme echter wel nog een gratis witte lak over zijn koets, dus dat kunnen we niet laten gebeuren. In de plaats daarvan steken we hem in het stoere ‘Korstmos Kaki’ voor 550 euro — want duurder dan dat wordt een kleurtje niet bij Dacia. Op velgenvlak leggen we dan weer graag nog 250 euro neer om de standaard 17-inchers te vervangen door 18-inchers. Vervolgens krijg je drie optiepakketten voorgeschoteld en je raadt het al: die vinken we allemaal aan. Zo beschikt onze droom-Duster voor 450 euro over een 360°-parkeercamera en een dodehoekwaarschuwing, voor 750 euro over een draadloze smartphonelader en navigatie achter zijn 10,1-inch touchscreen en voor 320 euro over verwarmde voorzetels en een verwarmd stuur.

Treeplanken en een dakrek

Het leukste moet dan echter nog komen: de accessoires. Dat zijn er tegenwoordig zo veel dat we ons beperken tot de zaken waar je dagelijks mee kan rondrijden — dus de dakkoffer of het heerlijke Sleep Pack slaan we over. Volg dus even mee: voor 737 euro krijgt onze Dacia heuse treeplanken en voor 158 euro verlichte Duster-logo’s in zijn dorpels. Verder monteren we een trekhaak en daar kiezen we natuurlijk het duurste exemplaar: een afneembare voor 864 euro. Binnenin vinken we alle YouClip-accessoires aan die we kunnen vinden: de smartphonehouder voor 22 euro, een bekerhouder voor 17 euro en een kledinghaakje voor nog eens 17 euro. Tot slot gaat er een haaienvinantenne bovenop voor 168 euro, naast een dakrek van 1.034 euro want dat ziet er zo cool uit dat wij daar gewoon dagelijks mee zouden rondrijden.

Image
Duurste Dacia Duster 2024

Daarmee hebben we al het denkbare op onze Dacia Duster gekleefd, dus op welke prijs komen we dan uit? Wel, zoals je hem hier ziet kost hij 33.027 euro… Maar voor dat geld heb je dus een stoer aangeklede hybride-Duster met flink wat opties én accessoires. Zijn geld waard? Laat het ons weten in de comments!

Commentaires

Probeer maar eens een hybride te vinden die goedkoper is. De meeste zullen zelfs in basisprijs nog duurder zijn dan deze Dacia die alles van opties heeft waarvan een groot aantal totaal onnodige zelfs.

par Waxweazel
il y a 1 mois


Helemaal waar!!! Heb ook een dacia sandero, eigenlijk een clio alles van renault, topauto!

par Pascal
il y a 1 mois


Ik wil er zelfs niet in vervoerd worden....

par Schiffers Marc
il y a 1 mois


Heb proefrit met deze wagen gemaakt. Het rijden doet hij zls een volwaardige Renault, heeft ooit anders geweest. Het enige verschil zijn sommige afwerkings punten, maar hier ook te verwaarlozen. Het model van de nieuwe duster is jong en aantrekkelijk . Voor mij prijs kwaliteit ja zeker een goede wagen.moest ik het kunnen financieel zou ik hem zeker aanschaffen. .

par Philippe lambotte
il y a 1 mois


Komt daar dan ook een cursus verkeersregels en verkeersinzicht bij?

par Erik Van Meervenne
il y a 1 mois


Dat krijg je enkel bij dikke Duitsers, maar de praktijk wijst uit dat het geen fluit opbrengt.

par Wim Proost
il y a 1 mois


Maar kom niet met trekgewichten bij Dacia want dat is niet veel en die trommelremmen achter is ook zwaar achterhaalde techniek. Maar kwa design zien ze er wel leuk uit.

par Rob
il y a 1 mois


Ik vind het duur. Zeker als je rekening houd met de dalende prijs van batterijen en hybridetechniek. Als je volledig elektrische auto kan maken,ook al is het een stadswagen, onder 20000euro all in dan is de duster 10000 euro te duur. Maar dit is gewoon mijn mening als ex dacia klant.

par Benny Beckers
il y a 1 mois


Ik heb me laten gaan en ben voor de milde hybride gegaan met bijna alle opties die in het artikel genoemd werden... In december kan ik jullie het resultaat vertellen ...woopwoop

par Steve
il y a 1 mois


Ik was van mijn eerste 2 dacia's tevreden, eerst een Logan, daarna een Sandero. Toen waren ze nog goedkoop en degelijk zoals in dit artikel omschreven. Door mijn positieve ervaring een Logan MCV gekocht, al veel miserie mee gehad. Kapot wielbout, plank in de koffer gebroken bij het in kruipen, katalysator kapot... En dit op 3 jaar tijd. De garage is ook niet meer zoals vroeger. Geen zelfstandige uitbater meer, maar allemaal overgenomen door een grote groep die de schuld in de schoenen van de klant wil schuiven en zelfs binnen garantie de klant wil laten betalen! Na tussenkomst van verzekering en het letterlijk in de garantievoorwaarden staat heb ik uiteindelijk na een lange strijd van maanden de kosten niet moeten betalen voor een wagen van minder dan 50 000 km. Onlangs een Clio van 6j oud met 100 000km de motor kapot... Voor bovenstaande prijs hebben we een nieuwe auto gekocht voor 32 000 (na aftrek van de premie) voor een BYD ATTO 3 die qua comfort niet kan tippen aan de Dacia Duster en 6j garantie biedt. Helaas vele centen, maar na het optellen van de snufjes die we wilden was het prijsverschil nog miniem.

par Anoniem
il y a 1 mois


Tja nu zullen deze Dacia's of Renault beter zijn en een kennis had ooit een Renault gehad en alles wat er aan kapot kon gaan ging ook stuk zoals vering, aandrijfarmen en enz en altijd onder garantie en na 3 j wijselijk weggegaan, omdat er geen garantie afgelopen was en toen heeft hij een Koreaan gekocht en al 10 j nooit problemen gehad. Nu zullen ze wel beter zijn volgens velen

par dominiek
il y a 1 mois


Toch ook niet goedkoop meer, gaan dezelfde weg op als Skoda destijds vrees ik.

par De Bie René
il y a 1 mois


Volgens mij heeft de Extreme uitvoering al standaard haaienvin antenne, 360° camera en 10.1" navigatie scherm, dus dat geld kan je er nog vanaf trekken. Daarnaast zou ik nooit een full Hybrid kopen voor dit type auto, dat is handig in de stad, maar deze auto rijd je doorgaans vooral op de snelweg en dan laadt dit type hybride nagenoeg niet bij. Overigens is er inmiddels een nog wat duurdere Journey versie, maar daar zitten die 18" velgen al bij, dus dat ontloopt elkaar in prijs niet veel.

par Sluis
il y a 1 mois


€33k voor een Dacia is veel te duur. Bvb bij Toyota kan je nu een Corolla hybrid sports tourer in style uitvoering kopen voor net geen €32k. Akkoord, je krijgt dan geen "stoere SUV", maar persoonlijk een no brainer om voor de toyota te gaan.

par GLENN
il y a 1 mois


De goedkoopste Corolla hybrid sports tourer is er inderdaad van net onder de 32000€, maar dat is alleen de basis uitvoering en dan nog met kortingen. Geen enkele is te vergelijken met de Dacia die alle opties heeft en in de buurt komt van zijn prijs.

par Waxweazel
il y a 1 mois


Dat kan best zijn, maar dat betekent niet dat, wat mij betreft, de Dacia daarom de vraagprijs waard is. Dat is ook de open vraag in het artikel. Ik verkoop geen toyota's en heb er ook geen in eigendom, maar voor dat geld ga ik toch voor de gemoedsrust en bewezen hybride techniek ipv een in basis goedkope auto waar wat bling bling is tegengegooid. Iedereen is vrij om te kopen wat hij wil, maar een dacia van €33k gaat gewoon voorbij aan de missie van het merk, nl. goedkoop no-nonsense transport voorzien.

par GLENN
il y a 1 mois


Ik heb ook Dacia Duster model journey full option met lpg installatie rijd echt zuinig ik ben er echt tevreden over en betaalbare wagen ik heb hem gekocht april 2023;

par Dirk
il y a 1 mois


Toevallig afgelopen zaterdag met de extreme proef gereden , mooie grote suv Persoonlijk vond ik het wind geruis langs de portieren erg hard , totaal prijs kwam op bijna 35000, Mooie auto voor een redelijke prijs in België 9000 goedkoper

par Toni De jong
il y a 1 mois


Wel top!

par Erik Pauwels
il y a 1 mois


Mijnen Duster gekocht over 5 jaar, ne Techroud, 150 pk, fulltime option, aan 20000 euro maar,, Ik vind da Dacia op maar 5 jaar verder, toch sterk zijn gestegen kwa prijs hoor, zelfs bij de instapmodellen, Maar blijf wel fan ervan,,

par Jan jonk
il y a 1 mois


Voor dat geld kun je mooie occassies vinden in Duitsland van 4 of 5 jaar oud.

par Dirk
il y a 1 mois


Ik heb een Sandero stepway en ja rijd goed voor die prijs. Maar vergelijk ik die met mijn 2008 dan merkt je al gouw waar het verschil in prijs ligt.

par Ingo
il y a 1 mois


Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter