Actualités: Officieel

Nieuwe Audi A6 e-tron gaat elektrisch als Avant en... Sportback (2024)

Audi gaat met de grove kam door zijn gamma. Zeg namelijk maar vaarwel aan de A6 met verbrandingsmotor, al blijft de naam op zich wel bestaan. Die gaat kleven op deze A6 e-tron, die er eveneens komt als break en als sedan… Of liever: als Sportback, want diens gladde coupékoets leveren flink wat rijbereik op.

We zeiden het een paar weken geleden nog: Audi zit middenin een heuse transitie. Toen onthulde het merk namelijk de nieuwe A5 en dat was geen opvolger voor de oude A5, maar wel voor de oude A4. In de plaats daarvan wordt de nieuwe A4 een zuiver elektrisch model, samen met alle andere Audi’s die even cijfers in hun namen hebben. Zoals, je raadt het al, de Audi A6.

Alle beetjes helpen

Maak dus kennis met de nieuwe Audi A6 e-tron, al is deze verschijning natuurlijk geen complete verrassing meer. Wel integendeel: Audi toonde jaren geleden al eens een conceptcar onder die noemer en het is dan ook op die A6 e-tron Concept dat deze productieversie zich qua design baseert. Reken dus op een gelijkaardige snuit met een gesloten grille, geflankeerd door verlichting in twee lagen. De echte koplampen zitten dus onderaan en daarboven vind je een set wenkbrauwen met Audi’s personaliseerbare lichtsignatuur. Achteraan tast een doorlopende lichtbalk met 450 OLED-segmenten dan weer de grens af tussen lamp en scherm.

Image
Audi A6 e-tron 2024

Die achterpartij kan je trouwens in twee smaakjes krijgen: laag en hoog. Die breakversie luistert nog steeds naar de naam ‘Avant’ maar de lage A6 e-tron is géén sedan meer, maar wel een vijfdeurs liftback. Dat trucje haalde Audi ook al uit met de nieuwe 'A5 Sedan' maar in het geval van de A6 zijn de coupélijnen zo onmiskenbaar, dat ze ‘m toch maar ‘Sportback’ noemen. De nadruk lag hier namelijk op aerodynamica en dat valt er ook aan te merken, want met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0.21 is de A6 Sportback e-tron de meest gestroomlijnde Audi ooit. De Avant doet het eveneens niet slecht met zijn 0.24 want die krijgt dezelfde slimme luchtgeleiding mee onder de bodem en in de neus, en natuurlijk dezelfde spiegelcamera’s — want alle beetjes helpen.

Meer dan 750 kilometer rijbereik

Al die beetjes hebben natuurlijk als doel om het rijbereik te vergroten, en dat lijkt de dames en heren bij Audi wonderwel gelukt te zijn. Zo kan je de A6 e-tron aanvankelijk bestellen in twee motorisaties: als A6 e-tron Performance en als S6 e-tron. Die eerste houdt het op een enkele elektromotor op de achteras, goed voor 367 pk aan vermogen. De S6 e-tron voegt een tweede elektromotor op de vooras toe voor Audi’s Quattro-vierwielaandrijving, waardoor het totaalplaatje uitkomt op 551 pk met z’n launch control actief. Daarmee snelt je elektrische Audi naar de 100 km/u in 3,9 seconden en gaat hij door tot een top van 240 km/u. Later volgen er nog andere motorisaties, waaronder al zeker een basismodel met een kleinere accu.

Image
Audi A6 e-tron 2024

Momenteel krijgen zowel de A6 e-tron Performance als de S6 e-tron namelijk dezelfde 100 kWh-accu mee die we al kennen van de Q6 e-tron — want daar deelt deze nieuwkomer zijn PPE-platform mee. Die accu biedt een nettocapaciteit van 94,9 kWh en daar haalt de achterwielaangedreven Performance-versie meer dan 750 kilometer rijbereik uit als Sportback en meer dan 720 kilometer als Avant. Voor de vierwielaangedreven S6 e-tron zakken die cijfers naar respectievelijk 670 kilometer en 640 kilometer. Geen nood echter want allemaal kunnen ze snelladen tot 270 kW dankzij een 800V-architectuur. Daarmee moet je de accu in amper 21 minuten van 10 naar 80 procent capaciteit kunnen pompen.

Dit of een BMW i5

Binnenin gaat het technologiefeest gewoon verder met alles samen eigenlijk vijf schermen voorin. Twee daarvan nemen de taak van de zijspiegels op zich en nog eens twee zitten vervat in een doorlopende, gebogen glasplaat bovenop het dashboard. Zo vind je achter het stuur een digitaal instrumentarium van 11,9 inch groot en daarnaast een infotainmentdisplay met een diameter van 14,5 inch. Is dat nog niet genoeg, dan kan je een extra aanraakscherm van 10,9 inch bestellen waar je passagiert dan naar lieve lust video's op kan streamen of games op kan spelen, allemaal zonder dat de bestuurder kan meekijken. O ja, en dan is er ook nog een enorm head-updisplay dat gebruik maakt van augmented reality om bijvoorbeeld navigatiepijlen op de voorruit te projecteren, voor het geval je het niet duidelijk genoeg op één van je andere schermen gezien had.

Image
Audi A6 e-tron 2024

Dat alles zit vervat in een kwalitatief ogende cabine, zoals het een Audi A6 betaamt dus... Al blijven we wel met één vraag zitten: beantwoordt die cabine ook aan de standaarden van een A6 Avant? Cijfers over de kofferruimte geeft Audi voorlopig namelijk nog niet mee dus we hebben er het raden naar hoe die van de A6 e-tron Avant zich verhoudt tot die van de uitgaande break, of die van pakweg een BMW i5 Touring. Ook op de prijzen is het nog even wachten maar Audi belooft de bestellingen te openen in september. ____

Meer EV’s in de gratis EV Gids

Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV Gids 2024 of blader meteen in het digitale magazine hieronder.

Commentaires

Eindelijk een mooie premium Duitser in dat segment! Die sportback mag direct op mijn oprit komen.

par this
il y a 2 mois


Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter