Audi dumpt vandaag één van zijn meest iconische namen: de A4… Of toch ongeveer. Die A4 krijgt namelijk later een zuiver elektrisch vervolg terwijl zijn opvolger met verbrandingsmotoren voortaan als A5 door het leven zal gaan. Dat betekent dus dat de A5 nu geen coupé of cabriolet meer is, maar gewoon een berline en break… En dat geldt dus ook voor de nieuwe Audi S5.
Adieu, diesel
Ook die laat Audi vandaag namelijk zien, en die baseert zich dus op de net onthulde A5 Sedan en Avant. Audi trakteert de nieuwe S5 echter wel op een paar sportieve aanpassingen, kwestie van hem toch te kunnen onderscheiden van zijn reguliere broertje. Zo herken je de sportievere telg aan zijn specifieke honingraatgrille met groter patroon, en dat patroon keert ook bovenin de diffuser van de achterbumper terug. Dat zijn echter stuk voor stuk zaken die je ook op een S Line-versie van de A5 meekrijgt, op één detail na: de S5 krijgt vier uitlaatpijpjes in plaats van twee.
Er valt dan ook flink wat meer motor uit te laten. Terwijl elke A5 het namelijk houdt op een viercilinder, beschikt de S5 over een 3.0-liter V6-blok. Dat was voorheen ook al het geval maar in zijn laatste vorm beschikte de S4 over een exemplaar op diesel — net als elke uitgaande S5 op de cabriolet na. Deze nieuwe S5 ruilt de TDI echter weer in voor de TFSI want zijn V6 doet het op benzine, en produceert zo 367 pk. Dat vermogen gaat in alle gevallen naar de vier wielen langs een specifiek afgestelde zeventraps S Tronic-automaat. Het resultaat: een 0-naar-100-tijd van 4,5 seconden en een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u.
“Mild Hybrid Plus”
Dat zijn echter niet het belangrijkste cijfertjes tussen de specificaties. Zo mikt Audi op een gemiddeld verbruik van 7,4 l/100 km en geef toe: da’s best laag voor een blok van dat formaat. Dat blok doet zijn werk dan ook niet alleen want hij wordt niet enkel bijgestaan door een starter-alternator — zoals de meeste mildhybrides — maar ook door een elektromotor van 24 pk die de wielen rechtstreeks aandrijft langs de transmissie. Audi noemt het concept “Mild Hybrid Plus” en het laat de S5 toe om tijdens filerijden of manoeuvreren volledig elektrisch te rijden, of toch tot de stroom uit zijn 1,8 kWh-accuutje op is. Combineer dat met een geoptimaliseerd verbrandingsproces dankzij een turbo met variabele geometrie, en deze S5 TFSI stoot zowaar minder CO2 uit dan de uitgaande S4 TDI... Niet evident met een benzineblok.
Nu goed, de koning der cafépraat zal je daarmee niet worden maar gelukkig krijgt je nieuwe S5 ook de nodige sportieve techniek mee. Zo verklapten we al dat zijn versnellingsbak specifiek afgesteld is voor rijdynamiek en dat geldt ook voor zijn ophanging. Daarnaast krijg je standaard een sportdifferentieel mee dat het vermogen door middel van torque vectoring naar één van beide kanten kan sturen voor extra grip tijdens het bochtenwerk. Wat dat allemaal kost bovenop de reguliere A5, leren we wanneer zijn prijzen worden vrijgegeven in aanloop naar de start van de bestellingen eind deze maand.
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter