Kijk even weg, purist, want de Mercedes-AMG GT is er voortaan ook met een viercilinder. Dat mag dan wel de krachtigste viercilinder ter wereld zijn, maar de sensaties van een biturbo-V8 zal die niet evenaren. Waarom je dan toch voor zo’n GT 43 zou kiezen, vraag jij je af? Wij vroegen het aan de digitale fiscus.
Mercedes-AMG onthulde zopas een opmerkelijk model: de GT 43. Die pakt op het eerste gezicht uit met puike cijfers: 422 pk aan vermogen, 500 Nm aan koppel en een 0-naar-100-tijd van 4,6 seconden. Die cijfers haalt hij echter niet uit de gewoonlijke V8 en zelfs niet uit een zescilindermotor, maar wel uit een 2.0-liter vierpitter. De reden daarvoor is simpel: dat moet de GT niet alleen goedkoper maken in aankoop maar ook in jaarlijkse verkeersbelasting en in belasting op inverkeerstelling (BIV)… Maar hoeveel goedkoper?
Maatstaf met V8
Om dat uit te zoeken, trokken wij naar de digitale simulator van de Vlaamse Belastingdienst met twee sets cijfers op zak: die van de Mercedes-AMG GT 43 en die van de GT 63 4MATIC+. Die laatste voerden we als eerste in, kwestie van voor de korte pijn te gaan. Zo’n GT 63 beschikt namelijk over een biturbo-V8 met 585 pk en 800 Nm koppel maar dat kan vadertje staat allemaal worst wezen. Het enige wat die erover wil weten is dat die motor op benzine loopt, minstens aan de Euro 6-norm beantwoordt, 319 g/km CO2 uitstoot en 3.982 cc groot is.
Dat gooien we dus allemaal in de tool en dit is het resultaat: een jaarlijkse verkeersbelasting van 3.397,96 euro en een eenmalige belasting op inverkeerstelling van de volle 13.249,15 euro. Daardoor eindigt de rekening van de belastingdienst bij inschrijving dus op 16.647,11 euro, bovenop de 196.504 euro die zo’n GT 63 4MATIC+ standaard moet kosten… Jawel: je zou voor minder op zoek gaan naar een alternatief.
4 cilinders en 4.000 euro minder
Dat alternatief luistert dus naar de naam ‘Mercedes-AMG GT 43’ en diens cijfers ogen meteen een stukje gunstiger. Zo blijven de brandstofsoort en de euronorm natuurlijk identiek maar zakt de motorinhoud naar 1.991 cc terwijl de CO2-uitstoot strandt op 235 g/km. Dat laatste is echter nog steeds aan de hoge kant voor een nieuwe auto en dat merk je ook aan de uitkomst.
Zo bedraagt de eenmalige BIV nog steeds een schrikwekkende 9.025,86 euro, want die is gebaseerd op de CO2-uitstoot met een sterkere afstraffing naarmate het om een recentere auto gaat. De jaarlijkse verkeersbelasting is daarentegen wel acceptabel met 566,46 euro want die is gebaseerd op de cc’s, maar zo betaal je bij inschrijving toch nog 9.592,32 euro aan belasting bovenop de aankoopprijs. Die aankoopprijs kennen we op dit moment nog niet.
Is dat verschil groot genoeg om het verlies van vier cilinders te verantwoorden, of zou je toch enkel voor das Beste oder nichts gaan eens je je denkbeeldige fortuin uitgeeft aan een Mercedes-AMG GT? Laat het ons weten in de comments!
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter