Actualités: Officieel

Officieel: vernieuwde Dacia Spring steekt gekende elektro in gloednieuw jasje (2024)

De goedkoopste volwaardige EV op onze markt steekt in het nieuw, of toch deels. De Dacia Spring krijgt namelijk een bijna compleet nieuw koetswerk maar op technisch vlak blijft alles herkenbaar. Dat geldt echter niet voor zijn veiligheidssnufjes, want het elektrische crossovertje is nu helemaal mee met zijn tijd.

In 2021 verraste Dacia vriend en vijand met de Spring. Dat was namelijk hun eerste elektrische auto maar desondanks pakte die uit met zo’n lage prijs dat geen enkele concurrent er destijds een antwoord op kon verzinnen — tenzij misschien in de vorm van een veredelde brommobiel. Drie jaar na datum is dat wel even anders want met modelletjes als bijvoorbeeld de Citroën ë-C3, de aankomende elektrische Fiat Panda en de Volkswagen ID.1 beginnen sommige constructeurs aardig in de buurt te komen. Tijd dus voor een nieuwe Dacia Spring… Of een vernieuwde; we weten ook niet precies hoe we deze verschijning moeten noemen.

CHECK HIER ONZE VIDEO:

___________

Extreme facelift

Deze Dacia Spring ziet er op het eerste gezicht namelijk compleet nieuw uit en de reden daarvoor is simpel: bijna alles wat je ziet is ook effectief nieuw. Zo blijft er geen enkel stukje oude Spring meer over in de neus, die nu Duster-gewijs beschikt over minimalistische LED-koplampen. Centraal zit nog steeds de laadpoort maar ook die schuilt achter een ander klepje. De bumpers zijn eveneens nieuw en werden bedrukt met een motief dat doet denken aan het stratenpatroon van een stad. Dat motief keert ook achteraan terug, waar de Spring zo mogelijk nog minder herkenbaar geworden is.

Image
Dacia Spring facelift 2024

Bekijk je de Spring dan weer in profiel, dan kan je misschien wel het één en ander herkennen. De deuren zijn op zich bijvoorbeeld anders maar de deurklinkjes lijken de Roemenen wel gewoon gerecycleerd te hebben van het uitgaande model. Ook de vorm van de glaspartijen lijkt onveranderd, al bevestigt Dacia niet of de raampjes uitwisselbaar zijn. Dat doen ze wel voor het dakpaneel, want dat is volgens de constructeur het enige stuk koetswerk dat overgenomen werd van de vorige Spring… En daarmee weten we het dus zeker: deze Spring is geen gloednieuw model maar gewoon één van de meest extreme facelifts die we ooit al gezien hebben.

Worstjes bakken onderweg

Om dat te snappen, hoef je eigenlijk alleen maar eens naar de aandrijflijnen te kijken. Zo wordt de vernieuwde Spring opnieuw verkrijgbaar met de keuze uit twee elektromotoren. Beginnen doet het gamma met een 45 pk sterk exemplaar, waarmee je volgens Dacia de 100 km/u aantikt in minder dan… 20 seconden. Is dat je echter te traag — en geef toe: dat is het — dan is er altijd nog een versie met 65 pk die hetzelfde sprintje in minder dan 14 seconden achter de rug heeft. Op dat vlak blijft alles dus herkenbaar en dat geldt ook voor de accu, die ongeacht de motor 26,8 kWh klein is. Gelukkig verbruikt de amper 984 kilogram lichte Spring echter zo weinig, dat je daar toch tot 220 kilometer rijbereik uit moet halen.

Image
Dacia Spring facelift 2024

Dat accuutje laat zich opladen aan snelheden tot 30 kW, waarmee je van 20 naar 80 procent capaciteit gaat in 45 minuten. Die snellader is echter optioneel en zoals Dacia al aangeeft: driekwart van de Spring-rijders laadt niet onderweg maar gewoon thuis. Zo kan je aan de gemiddelde wallbox rekenen op een laadvermogen van 7 kW, goed voor een volle accu in een viertal uurtjes. Weet je daarna niet wat met die stroom te doen, dan kan je de nieuwe Vehicle-to-Load-functie gebruiken om elektrische toestellen van stroom te voorzien waaronder — zoals Dacia zelf voorstelt — een kookplaat om worstjes te bakken.

Helemaal toekomstbestendig

Los daarvan lijkt er op technisch vlak dus niet veel nieuws te melden, tot je in het interieur van deze Spring binnenkijkt. Ook daar is alles namelijk gloednieuw en daar hoort ook een digitaal bestuurdersdisplay van 7 inch bij, samen met een 10-inch groot infotainmentscherm. Dat alles zit verwerkt in een dashboard dat bestaat uit robuust ogende, slijtvaste kunststoffen die niet gelakt maar in de massa gekleurd zijn. Verder vind je Dacia’s nieuwe ‘YouClip’-bevestigingspunten op verschillende plaatsen in de cabine, waar accessoires zoals een smartphonehouder aan gemonteerd kunnen worden.

Image
Dacia Spring facelift 2024

De belangrijkste technische wijzigingen moeten dan echter nog komen, kijk maar eens naar alle nieuwe veiligheidsuitrusting. Zo beschikt de Spring voortaan over een noodremsysteem dat ook voetgangers en fietsers herkent, verkeersbordherkenning met een snelheidswaarschuwing, een rijstrookassistent, een waakzaamheidsmonitor voor de bestuurder en ga zo maar door. De reden daarvoor is dezelfde als bij de recente update voor de Dacia’s Sandero en Jogger: vanaf midden dit jaar zijn die zaken verplicht op alle nieuwe auto’s in de Europese Unie. Ten laatste tegen juli moet deze Spring met andere woorden bij de dealers staan… Maar of zijn prijskaartje met al die extra uitrusting nog even laag als voorheen kan zijn, verklapt Dacia nog niet.

Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter