
Het volk heeft gesproken: BMW gaat zijn opties toch niet allemaal in abonnementen gaan gieten. Het merk was namelijk van plan om klanten voortaan maandelijks te laten betalen voor bijvoorbeeld zetelverwarming, maar na bakken kritiek laat het dat idee nu varen… Of toch deels.
BMW ligt al even onder vuur, en dat dankt het niet alleen aan zijn tegenwoordig vaak controversiële designs. Zo verkondigde het merk vorig jaar dat het zijn opties meer in abonnementsformules zou steken, waardoor je zaken als zetelverwarming niet meer gewoon zou betalen bij aankoop van je auto maar maandelijks als het ware zou huren. Bij wijze van tegenreactie begonnen sommige overheden te werken aan wetgeving die zo’n zaken inperkt, en zelfs andere fabrikanten zoals Dacia bedachten ludieke acties om de draak te steken met BMW’s idee… Om het nog niet te hebben over hoe klanten zich hierover voelen.
Niet voor hardware, wel voor software
In een interview met het Britse Autocar heeft Pieter Nota, het bestuurslid dat zich binnen BMW buigt over de salesafdeling, namelijk laten vallen dat de “acceptatie” voor hun abonnementsidee niet bepaald hoog lag. De topman verdedigt dat BMW daarmee de mogelijkheid wou bieden om na de aankoop alsnog bepaalde functies te activeren of deactiveren, maar hij begrijpt dat heel wat klanten dit zien als meerdere keren betalen voor iets dat je vroeger maar één keer geld kostte. Daarom belooft Nota dat het gewoon zo zal blijven dat je iets als zetelverwarming bij de aankoop ofwel in de auto laat steken ofwel niet. Dat geldt ook voor andere functies met betrekking tot de hardware, maar dat betekent niet dat BMW zijn abonnementsidee compleet laat varen.

Het merk zal wel nog steeds software aanbieden tegen een maandelijks bedrag, maar dan gaat het dus puur om niet-tastbare zaken. Zo haalt de salesbaas voorbeelden aan als een automatische parkeerfunctie of rij-assistenten, die gebaseerd zijn op hardware die sowieso al door de auto gebruikt wordt maar die tegen een meerprijs ook andere doelen kan dienen. Nota vergelijkt het met betalen om een film te bekijken op je tv of een extra feature toe te voegen aan een app, en op dat vlak is BMW ook niet de enige die zo’n zaken zou doen. Denk bijvoorbeeld maar aan Tesla’s ‘Autopilot’, die je ook na de aankoop nog in je auto kan laten programmeren tegen een meerprijs.
Commentaires récents
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 4 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 5 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 7 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Comment commander en France ?
Door Phanry HOUN Il y a 7 mois