Officieel: vernieuwde BMW X5 en X6 M Competition zijn eerste mildhybride M’s (2023)

BMW X5 & X6 M Competition 2023

Twee weken geleden pakte BMW uit met groot nieuws, want na de facelift stond het complete gamma van de X5 en X6 onder stroom. Nu blijkt dat ze het daarbij wel degelijk over het complete gamma hebben, inclusief sportieve telgen. Dit zijn namelijk de vernieuwde X5 en X6 als M Competition, en dat zijn de eerste mildhybride M-modellen.

Het gamma van de BMW X5 en X6 is terug compleet. Eerder deze maand maakten we namelijk al kennis met de vernieuwde standaardversies van de twee SUV’s maar voorlopig ontbraken de kroonjuwelen van beide gamma’s nog: de M-modellen. Die krijgen nu hun eigen plekje in de spotlight, want dit zijn de vernieuwde BWM’s X5 en X6 als M Competition.

Loopneus

De purist kunnen we daarbij meteen geruststellen, want in tegenstelling tot pakweg de M3 en M4 krijgen de M-versies van de X5 en X6 niet plots een enorme set niergrilles aangemeten. In de plaats daarvan houden de SUV’s het als vanouds op een gelijkaardige look ten opzichte van de standaardmodellen, al beschikken de M Competitions wel over hun eigen bumperwerk. Dat zet die neusgaten toch nog enigszins in de verf door er een soort zwarte uitlopers onder te monteren, waarvan de puntige vorm mooi aansluit op de forse luchthappers aan de zijkanten van de bumper. Achteraan vinden we dan weer een nieuwe diffuser met daarin vier kenmerkende uitlaten, terwijl de rest aansluit bij de facelift van de reguliere varianten.

BMW X5 & X6 M Competition 2023

Dat laatste geldt ook binnenin dit sportieve duo, waar het dashboard getrakteerd wordt op een curved display van jewelste. Het iDrive-systeem dat erachter schuilt wordt voor de gelegenheid voorzien van een specifieke M-look, maar de combinatie van het 12,3 inch grote bestuurdersdisplay en het infotainmentscherm van 14,9 inch blijft verder behouden. M-sportstoelen en een M-sportstuur zijn bij beide modellen wel standaard, terwijl je de cockpit naar wens kan aankleden met een weelde van andere M-sportspulletjes in blauw-paars-roodversierd koolstofvezel.

Alleen als Competition?

Standaard krijg je meteen ook het beste mee dat BMW te bieden heeft op het gebied van ondersteltechniek. Zo beschikken de X5 en X6 M Competition meteen over adaptieve dempers die het gewicht van toch dik 2,4 ton in bedwang houden dankzij elektronische rolstabilisatie. Dat moet er in combinatie met een herziene stuurinrichting voor zorgen dat je über-SUV stuurt als ware het een sportwagen. Verder krijgt het gevaarte natuurlijk standaard xDrive-vierwielaandrijving mee, al bevat die wel een foefje dat wat extra fun moet leveren. In de 4WD Sport-functie stuurt het systeem namelijk wat meer koppel en vermogen naar de achteras, zodat je volgens BMW gecontroleerd kan driften met je X5 of X6 M Competition.

BMW X5 & X6 M Competition 2023

Eén puntje hebben we dan nog niet besproken, en dat is hoeveel vermogen en koppel deze vernieuwde apparatuur weet te bieden. Daar zit er alvast een hint in de naam, want BMW heeft het enkel nog over de Competition-versies van de X5 M en de X6 M en laat de reguliere varianten voorlopig achterwege. Zo blijven de cijfers na de facelift gelijk aan die van de Competitions van voorheen met 625 pk en 750 Nm koppel, goed voor een 0-naar-100-tijd van 3,9 seconden. Dat vermogen halen de X5 en X6 M Competition nog steeds uit een 4.4-liter V8-benzinemotor met achttraps automaat, maar toch is er heel wat nieuw aan dat blok.

Eerste mildhybride M’s

Zo spreekt BMW over nieuwe inlaat- en uitlaatspruitstukken, geoptimaliseerde olietoevoer, herziene turbo’s en een versterkte krukas, maar het belangrijkste is wat er aan die krukas vast zit. Die wordt namelijk met een riem verbonden aan een klein elektromotortje in de behuizing van de versnellingsbak, dat pakweg 12 pk en 200 Nm koppel kan leveren aan de verbrandingsmotor. De hele affaire moet niet alleen het verbruik ten goede komen, maar zou volgens BMW ook helpen om de responsiviteit van de aandrijflijn te optimaliseren.

BMW X5 & X6 M Competition 2023

Dat maakt van deze X5 en X6 M Competitions dus mildhybrides, net zoals de standaardmodellen dat allemaal werden bij de facelift. Voor de M-varianten is dat echter groot nieuws, want zo’n aandrijflijnen had de Motorsport-afdeling nog niet in zijn catalogus. Elektrificatie is echter niet helemaal nieuw bij BMW M, want met de XM hadden ze wel al een plug-inhybride in het aanbod.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités