Rijtest: Volkswagen Amarok 3.0 Diesel (2023)

Rijtest Volkswagen Amarok 2023

Een nieuwe maand, een nieuwe pick-uptest. Alhoewel, de Amarok deelt zijn DNA met het werkpaard van vorige maand: de Ford Ranger. Zo leende het Duitse merk een aantal van zijn ID-patenten uit in ruil voor een volwaardige pick-up uit de Ford-stal. En dat deze Amarok daardoor wat gelijkaardig oogt ten opzichte van de Ranger is overduidelijk, zowel binnenin als van buitenaf.

Voor je echter denkt net hetzelfde te lezen als vorige maand, kunnen we al weggeven dat dit geen complete déjà-vu is. De Ranger Raptor is namelijk Fords pick-up op steroïden met een stevige 3.0-liter V6 op benzine, prestigieuze Fox-ophanging en een body-kit; speelgoed voor het offroadparadijs dus. Deze Amarok is daarentegen als Aventura-versie een beetje meer timide, en daarbovenop rijden we hier met een iets traditionelere dieselmotor. Dat is ook een 3.0-liter V6-blok, maar net dat tikkeltje minder pittig. De klemtoon ligt hier duidelijker op een degelijk werktuig voor zware travakkerij, waarmee hij dus eerder gelijkaardig is aan de standaard-Ranger.

Amerikaan met Duits sausje

Vooraan herken je de Volkswagen natuurlijk aan zijn ingetogen VW-badge, wat meer chroomlijsten in de aangepaste grille en een iets fijner lichtsignatuur dat ook achteraan terugkeert in C-vormige lichtunits. Voor de rest lijkt de Amarok op zijn Amerikaanse broertje, al hebben de Duitsers overal wel hun eigen sausje over mogen gieten. Zo ligt de motorkap hier bovenop in plaats van tussen de zijpanelen en vinden we wat meer uitgesproken breuklijnen in zowel de wielkasten als de kofferklep. Het ziet er allemaal stoer uit, terwijl Volkswagen er toch zijn bekende designtaal in wist te verwerken.

Rijtest Volkswagen Amarok 2023

De afwerking van de 1,65 meter lange laadbak was dan wel weer wat teleurstellend. Zo kreeg ons exemplaar geen pneumatisch deksel of rolluik om de boel af te sluiten. Op zich is dat niet erg en zelfs niet altijd nodig, maar verder zagen we ook geen afwerking om de bevestigingsgaten en schroeven te verbergen. Het is in deze vorm allemaal wat bruut achtergebleven, dus het optionele rolluik of een hydraulisch kofferdeksel zouden we zeker overwegen. En dan moeten we het nog even hebben over de 21-duimsvelgen van onze Aventura-versie, want daardoor voelen de bandjes toch net wat te dun aan voor zo’n ruig apparaat. Knap is het natuurlijk wel, maar weinig comfortabel eens je van de baan gaat. De goedkopere Style-versie komt wel met 18-duimsvelgen en dit lijkt misschien wat beter bij de Amarok passen.

Streling voor oog en oor

Een blik in het interieur herinnert ons er alweer aan dat eindelijk ook pick-ups in een moderne tijd terecht gekomen zijn. Zo vinden we ook in deze Amarok een serieuze update in digitalisering, net zoals we dat al over de Ford Ranger mochten melden. Achter het stuur monteren de Duitsers een digitaal dashboard van 8 inch, optioneel uitbreidbaar naar een beeldbereik van een vette 12,3 inch. De middenconsole is dan weer uitgerust met een scherm van 12 duim dat best intuïtief te bedienen blijkt, al blijft het soms wat ver en onveilig zoeken tijdens het rijden.

Rijtest Volkswagen Amarok 2023

De bedieningselementen voor de rijmodi zitten netjes achter het bescheiden automaatpookje weggewerkt. Het is een doordachte lay-out waar een mens gelukkig van wordt. De standaard lederen zetels in deze Aventura zitten bovendien erg goed, en de geluidsinstallatie van Harman Kardon is eveneens een streling voor het ‘oor’. Instappen is dus thuiskomen in een zee van comfort. Dit is met andere woorden een luxecabine naar pick-upmaatstaven.

Nadruk op trekkracht

Op de grille en de kofferklep prijkt met trots een V6-logootje, om te herinneren aan de 3.0 liter grote dieseldrinker onder de kap. Die brengt 240 pk en vooral een mooie 600 Nm koppel naar de vier wielen langs een tientraps automaat. Eens je de voet op het gaspedaal plant, voelt het initieel echter wat teleurstellend aan. Deze motor maakt bijvoorbeeld flink wat lawaai voor de vooruitgang die je ervoor in ruil krijgt. Bij lage toeren klinkt hij zelfs niet echt als een zware diesel, waardoor je bijna het gevoel krijgt met een viercilinder op pad te zijn. Het is een aparte beleving waar je even aan moet wennen maar los daarvan werkt en rijdt alles wel subliem. De Amarok is natuurlijk geen racewagen, maar dat moet ook niet.

Rijtest Volkswagen Amarok 2023

Het rijgedrag op de baan is geweldig, vooral in vergelijking met rudimentaire pick-ups van weleer. Zo biedt de Volkswagen een sublieme grip op het verharde, zelfs bij nat weer. De ophanging is trouwens opvallend strak, en daardoor soms zelfs iets te hard. De 21-duimsvelgen helpen hierbij natuurlijk ook niet echt, maar dat alles geeft deze pick-up wel een erg snedige rijervaring. De nadruk lijkt wel meer op trekkracht te liggen dan op terreincapaciteiten met zijn laadvermogen van 400 kilogram en sleepvermogen van 3,5 ton. Een doorsnee zanderige weg lukt de Volkswagen echter ook zonder moeite maar als je meer richting slijkparcours wil, is een downgrade naar kleinere velgen dus misschien wel nodig. Het ligt met andere woorden allemaal aan voorkeuren.

Prijzen en… taksen

Het verbruik van deze Amarok bleef tijdens onze test schommelen rond een gemiddelde van 12 l/100 km. Dat is misschien nog steeds wat aan de hoge kant in combinatie met een opgegeven uitstoot van 267 g/km, en dat laatste maakt deze V6-Amarok ook meteen oninteressant voor de particulier sinds de verandering van de fiscaliteit voor pick-ups. Hier biedt het gamma nog iets van verlossing met de viercilinder dieselmotor in twee varianten (170 pk en 405 Nm of 205 pk en 500 Nm). Dan zal je de Aventura-versie echter niet kunnen aanvinken in de configuratie.

Rijtest Volkswagen Amarok 2023

Voor de standaard Style-versie van de Amarok betaal je minstens 59.344 euro, en de Aventura komt op een startsom van 68.600 euro. Dat is dus een vlotte 9.250 euro meer, maar dan krijg je de pick-up wel zo goed als full-option mee. Dit houdt verschillende rij-opties in zoals 360°-camera’s maar ook lederen zetels, chique velgen, een luxueuzere bodykit en vooral de zwaardere V6-dieselmotor met tientraps automaat. Dus als je bereid bent om wat meer dukaten neer te tellen en je pick-up af en toe een pint meer te trakteren, is deze laatste wel de way to go.

Conclusie

De Amarok is een auto die een beetje moet inwerken op je vertrouwen, vooral als premium aangeklede Aventura. Het nogal aanwezige geluid van de motor en de verrassend stevige ophanging zijn bijvoorbeeld zaken om aan te wennen. Eens je dat doet, rijdt dit ding echter prachtig voor een pick-up en kan hij de meeste dingen die je op hem afvuurt wel aan, zowel op de baan als op het onverharde. Deze Aventura-versie neigt echter eerder naar trek- en laadvermogen door zijn mooie verpakking, dus dit is er vooral eentje voor de paardenfokker met aanhangwagen of de wijnboer die ook presentabel wil zijn op de proeverij.

Specificaties

Motor

3.0 V6 diesel

Puissance

240pk

Couple

600 Nm

Overbrenging

10-trapsautomaat

Transmission

vierwiel

Prix du vehicule essayé

€ 68 600.00

Prix de base

€ 59 344.00

Gemiddeld testverbruik

11.80 L/100km

Rejet de CO2

267 g/km

Derniers articles publiés

Commentaires (2)

Laisser un commentaire
Van Asbroeck jan 11:33
Portrait de Van Asbroeck jan

ik heb een vw amarok v6 super wagen heeft voor mij alles wat ik nodig heb heeft de noord kaap al gezien en zuid portugal mijn verbruik is geen 11 liter zo als bij jullie ik doe er alles mee aan 8.5 a 9 liter ik denk dat uw rijstijl te wensen overlaat allen mijn servies is niet ok

Jan Van Asbroeck 09:15
Portrait de Jan Van Asbroeck

ik heb er zo ene v6 top wagen het verbruik autoweg ...nederland rustig 7.5 per 100 km voor de rest kleine wegen stop .start nooit boven de 10 per 100km

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités