Audi Activesphere Concept is manusje-van-alles van de toekomst (2023)

Audi Activesphere Concept 2023

Audi’s reeks van Sphere-concepten telde al een luxesedan, een sportcoupé en zelfs een soort van MPV, maar dat was blijkbaar nog niet genoeg. Daarom voegen de Duitsers een vierde telg toe die zowat alle overige segmenten voor zijn rekening neemt. Dit is dus de Activesphere Concept, een soort van autonoom SUV-coupé-pick-up-apparaat.

Audi heeft het laatste studiemodel van zijn Sphere-reeks voorgesteld — en deze keer menen ze het echt. In 2021 gaf de Skysphere Concept namelijk het startschot van een oorspronkelijk driedelige reeks toekomstvisies. Zo volgde kort daarop de Grandsphere en kreeg die in 2022 gezelschap van de Urbansphere, en daarmee dachten we dat de kous af was. Toch moet het Sphere-verhaal in Ingolstadt wat aangevoeld hebben als een niet-afgesloten hoofdstuk, en daar moet deze Activesphere finaal een einde aan maken.

Van coupé tot pick-up

Van buitenaf lijkt het namelijk alsof de designafdeling van Audi een verlanglijstje rondgestuurd heeft naar al zijn werknemers met daarop de vraag ‘wat wil jij graag zien in onze volgende conceptcar’, en ze vervolgens àlle elementen in de Activesphere geïntegreerd hebben. Zo neemt het studiemodel de vorm aan van een vijfdeurs coupé, waarin het zelfs best aangenaam vertoeven lijkt met dank aan een volledig glazen dak. Het geheel werd echter wel even hoog op de poten gezet als een terreinwagen en voorzien van 22 inch grote offroadwielen. De complete achterpartij laat zich dan weer met een druk op de knop transformeren tot het laadbed van een pick-up, waarin je desgewenst een drietal e-bikes kwijt kan. Het is met andere woorden een manusje-van-alles, deze Activesphere.

Audi Activesphere Concept 2023

Die terreinambities zijn blijkbaar ook niet helemaal ongegrond, want de Activesphere Concept lijkt alle ingrediënten in huis te hebben om menig Defender, Wrangler of Land Cruiser het leven zuur te maken. Zo is zijn bodemvrijheid standaard al 20,8 centimeter, en kan je die door middel van luchtophanging nog eens met 4 centimeter vergroten. Wanneer je dat doet schuiven er ook een soort metalen tanden uit de bumpers waarvan het praktische nut ons ontgaat, hoe gaaf het er ook uitziet. De velgen beschikken dan weer over actieve kleppen die sluiten aan hoge snelheden om de luchtweerstand te optimaliseren, terwijl ze openen voor betere koeling van de remmen tijdens het offroaden. Ook de plaatsing van het glas moet dat laatste ten goede komen, want zowel door de onderkant van de portieren als door het glazen Singleframe-grille kan je onverhinderd de grond zien.

Niet voor morgen

Ook op technisch vlak valt er heel wat te vertellen over deze Activesphere Concept. Audi bouwde het studiemodel namelijk op zijn nieuwe PPE-basis, het platform dat straks onder de Q6 e-tron en A6 e-tron maar ook onder de elektrische Porsche Macan gaat schuilen. Daardoor beschikt de conceptcar over twee elektromotoren, die 442 pk en 735 Nm koppel verspreiden over de vier wielen. Die motoren halen hun stroom uit een accu met 100 kWh capaciteit, goed voor een rijbereik van zo’n 600 kilometer. Die laat zich opladen aan snelheden tot 270 kW dankzij een modern 800 V-netwerk.

Audi Activesphere Concept 2023

Klinkt dat allemaal best concreet, dan moeten we je teleurstellen. Net als bij de andere Sphere-concepten heeft Audi geen plannen om het ding ook effectief in productie te nemen, al zouden sommige losse elementen wel voorsmaakjes kunnen bieden van toekomstige modellen. Zo is dat PPE-platform inmiddels best concreet en doet het design van deze Activesphere meteen ook denken aan de A6 e-tron die volgend jaar op de markt moet komen. Zaken als de VR-bril om de zwevende knoppen van het infotainment te bedienen of het wegklappende stuur van dit studiemodel zijn natuurlijk niet voor morgen…

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités