Officieel: Hyundai toont nieuwe Kona vanuit alle hoeken (2022)

Hyundai Kona 2022

Hyundai heeft het doek getrokken van zijn gloednieuwe Kona, al blijft het voorlopig wel bij kijken. Precieze specificaties geven de Koreanen namelijk nog niet vrij, maar ze laten wel weten wat voor aandrijflijnen we mogen verwachten. Daaruit blijkt dat de auto er opnieuw als hybride én als EV komt.

De Kona gaat amper één generatie mee, maar toch heeft de auto zich al ontpopt tot dé Hyundai bij uitstek. Je vindt hem op de hoek van elke straat, en dan heb je er vaak nog het raden naar of je tegen een exemplaar met een compact benzinemotortje, een sportieve Kona N, een hybride of zelfs een zuiver elektrische Kona Electric aankijkt. De Koreanen hebben ze namelijk allemaal, en die lijn lijken ze door te trekken naar de nieuwe Kona.

Vaarwel, Kona N

Over lijnen gesproken: het uiterlijk van de tweede generatie Kona loopt ervan over. Dat geldt niet alleen voor het druk getekende koetswerk, maar Hyundai monteert ook een doorlopende LED-strook over de complete neus zoals we die eerder al op de volkse versies van de Staria te zien kregen. Hetzelfde element vinden we ook achterop terug, zij het met een licht pixerpatroontje zoals we van bijvoorbeeld de Ioniq 5 gewend zijn. De nieuwe Kona ziet er daardoor niet alleen uit als een grotere SUV, hij is het ook. Het model groeit namelijk maar liefst 15 centimeter in de lengte en wordt ook 2,5 centimeter breder.

Hyundai Kona 2022

Van die 15 extra centimeters schuilen er 6 tussen de assen, waardoor de binnenruimte ook flink wat zou toenemen. Daarnaast wordt het interieur getrakteerd op de modernste foefjes, van een bestuurdersdisplay dat naadloos doorloopt in het infotainmentscherm tot een automaatpook op de stuurkolom om plaats in de middenconsole te besparen. Achterin belooft Hyundai meer comfort dan ooit dankzij een vloer zonder transmissietunnel. De kofferruimte wordt dan weer omschreven als "zo ruim mogelijk", en ook over de rest van de specificaties blijft het vaag.

Spieken bij het broertje

We kunnen er wel al vanuit gaan dat de nadruk nog meer op de geëlektrificeerde versies komt te liggen, want volgens de constructeur werd de nieuwe Kona in de eerste plaats ontwikkeld als elektrische auto. Daarin zou de aanpak dan verschillen van de meeste andere EV's die ook met verbrandingsmotoren verkrijgbaar zijn — zoals de uitgaande Kona. Misschien is dat meteen ook de reden waarom Hyundai een hete N-versie voor zijn nieuwe Kona niet meer kon bolwerken, want de sportiefste variant zou de N-Line worden. Daarnaast moet er echter nog steeds een instapper op benzine van de partij zijn, net als een zelfopladende hybridevariant.

Hyundai Kona 2022

Naar de precieze cijfers kunnen we dus alleen raden, of gewoon gaan kijken naar technisch broertje Kia Niro. Die werd namelijk eerder dit jaar al gelanceerd met een gelijkaardige set aandrijflijnen, en daar bleek de Niro EV over een 64,8 kWh-accu en een elektromotor met 204 pk te beschikken. De zelfopladende hybride hield het dan weer op 141 pk uit de combinatie van een 1.6-liter benzinemotor en een elektromotortje in de transmissie. De kans is dus groot dat de specificaties voor deze Kona gelijkaardig worden, al blijft het raden naar de benzineversies.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités