Officieel: Dacia Jogger Hybrid pronkt met opvallend laag prijskaartje (2022)

Dacia Jogger Hybrid 2022

Dacia heeft zijn eerste hybride klaar, en die baseert zich meteen op de handigste gezinswagen uit hun gamma. Naast een zuinige aandrijflijn beschikt je dus ook over een overvloed aan zitplaatsen. Dat vind je elders ook wel, maar misschien niet tegen zo’n lage prijs…

Ook een low-budgetmerk als Dacia moet mee met de tijden. Hoewel de Roemenen — in tegenstelling tot moederhuis Renault — nog geen zuiver elektrische beloftes hebben uitgesproken, toonden ze bijvoorbeeld wel al een eerste EV. Die Spring katapulteerde zich meteen tot goedkoopste elektrische auto op de markt, en het zag er lang naar uit dat ze hetzelfde gingen doen met hun eerste hybride. Dat blijkt nu niet helemaal het geval te zijn, al scheelt het niet veel…

Waar voor je geld

Om het prijskaartje van deze Jogger Hybrid laag te houden, maakt Dacia als vanouds gebruik van technologie die Renault reeds ontwikkeld heeft. Zo wordt hij aangedreven door het hybridesysteem dat tot voor kort in de Renault Clio E-Tech schuilde — al zeggen we wel: “tot voor kort”. De Jogger Hybrid krijgt dus niet de vernieuwde, 145 pk sterke aandrijflijn maar houdt het op een totaalplaatje van 140 pk. Die haalt de auto uit de combinatie van een 1.6-liter benzinemotor met op zich 90 pk en een 50 pk sterke elektromotor in de transmissie. De accu is 1,2 kWh groot en laadt zichzelf op met gerecupereerde rem- en rolenergie, dus met stekkers hoef je niet te sukkelen. Op vlak van ruimte zijn er al even weinig toegevingen, want Dacia heeft de batterij daar weten te verstoppen waar je anders een reservewiel zou vinden. Reken dus op een enorme koffer en zeven zitplaatsen, net als de reguliere Jogger.

Dacia Jogger Hybrid 2022

Met een basisprijs van 24.790 euro weet de Dacia echter toch nog 160 euro onder de prijs van zo’n Renault Clio E-Tech te blijven, en dat is niet de enige die de Jogger Hybrid achter zich laat. Hij is namelijk de op één na goedkoopste volwaardige hybride van het moment, mildhybrides dus niet meegerekend. De eerste plaats blijft voorbehouden aan de Honda Jazz e:HEV met zijn vanafprijs van 24.170 euro. Het moet echter gezegd dat die Honda de volle halve meter korter is dan de Dacia, twee zitplaatsen minder biedt en ook 31 pk tekort komt ten opzichte van de Jogger Hybrid. Dat geldt trouwens voor vrijwel alle hybrides onder de 30.000 euro, dus qua waar voor je geld kan deze Roemeen best wel tellen. Of wat had je dan verwacht?

Derniers articles publiés

Commentaires (2)

Laisser un commentaire
andre123 09:52
Portrait de andre123

zoals we ondertussen wel gewend zijn van dacia,weer een mooie prestatie,MAAR
de 24000€ maakt ondertussen nog maar eens duidelijk hoeveel geld die nieuwe technologieen de consument kosten,de huidige prijzen liggen overal makkelijk 5 a 10000€ hoger dan pakweg 5 jaar geleden..een sandero had je voor 7000€,de nieuwe kost al minstens 110000,en dan probeert men nu dure wagens te verpatsen die binnen 10 j niet meer in een stad binnenmogen,denkt de industrie,en de Roverheid nu echt dat elke burger elke 10 j een nieuwe kan/wil kopen?zelfs een nieuwe dacia wordt voor veel mensen stilaan onbetaalbaar..trouwens,deze hele prijzenwedloop jaagt de 2 de handsprijzen eveneens zwaar de hoogte in.2de hands ev dan maar??veel geld om met een batterij die haar beste dagen gehad heeft opgezadeld te zitten........restwaarde van een 10 j oude ev met kapotte batterij?????????
als men autorijden wil voorbehouden voor de meerbegoede elite,dan is men heel goed bezig,alleen kan je de vraag stellen wat blijft er dan nog over van een machtige industrie en de mega werkgelegenheid?

Vermeulen JP 10:31
Portrait de Vermeulen JP

Helemaal juist Andre123. Ik ben v1n dezelfdz opinie.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités