Pick-up verliest belastingvoordeel voor particulieren vanaf 2023

Volkswagen Amarok 2022

Het is officieel gedaan met pick-ups rijden voor een prikje. Het Vlaams Parlement heeft namelijk een decreet goedgekeurd om nieuw ingeschreven pick-ups met ingang van 1 januari 2023 voor particulieren te belasten als personenwagens. Er geldt wel een overgangsregeling voor exemplaren besteld voor die datum.

De particuliere pick-upliefhebber kreeg het vuur al een paar keer aan de schenen, maar nu is het toch echt zover. In 2020 werd er al eens overlegd om het statuut als lichte vrachtwagen voor deze kolossen af te schaffen, maar uiteindelijk ging dat niet door. Nu doen er al een weekje geruchten de ronde dat het voorstel terug op tafel zou liggen bij het Vlaams Parlement, en die hebben de maatregel nu effectief goedgekeurd. Dit zijn de gevolgen voor zij die een pick-up overwegen of bezitten.

Enkel bij nieuwe inschrijving

Voor die laatsten verandert er in eerste instantie niets, want een pick-up die nu ingeschreven is als lichte vrachtwagen blijft ook zo belast worden. Dat betekent concreet dat je geen belasting op inverkeerstelling betaalt, en de jaarlijkse verkeersbelasting uitkomt op zo’n 150 euro. Je mag je echter wel verwachten aan een verminderde interesse wanneer je je auto verkoopt, want een particulier die een gebruikte pick-up inschrijft vanaf 2023 valt wel onder de nieuwe maatregel… En die is niet mals.

Ford Ranger Raptor 2022

Indien een particulier met ingang van 1 januari 2023 namelijk een pick-up inschrijft, zal de DIV dit voertuig behandelen als een gewone personenwagen. Dat betekent dat je de volle pot betaalt aan zowel belasting op inverkeerstelling als aan jaarlijkse verkeersbelasting, ongeacht of het om een nieuwe of een gebruikte auto gaat. Aangezien pick-ups doorgaans zware voertuigen met grote motoren zijn, draaien die belastingen dan al snel uit op misselijkmakend hoge cijfers.

Overgangsregeling

We maakten zelf even de berekening voor een Toyota Hilux met 2.8-liter dieselmotor. Heb je die momenteel in je bezit of slaag je erin hem op je naam te zetten voor 1 januari 2023, dan betaal je zoals gezegd geen belasting op inverkeerstelling en 170,94 euro jaarlijkse belasting. Doe je dat vanaf het nieuwe jaar, dan mag je rekenen op — hou je vast — 9.496,79 euro eenmalige BIV en jaarlijks 1.331,15 euro verkeersbelasting. Dat is ook niet alleen het geval voor de Hilux, want zelfs de gloednieuwe Volkswagen Amarok eindigt op 7.136,54 euro BIV en 678,49 euro verkeersbelasting. Dit geldt wel enkel voor particulieren, dus voor professioneel gebruik blijft de status van lichte vrachtwagen wel overeind.

Volkswagen Amarok 2022

De Vlaamse Overheid zet gelukkig nog een overgangsregeling op poten voor zij die toevallig net een pick-up besteld hebben die nog niet geleverd werd. Zij dienen voor 15 februari 2023 een kopie van hun bestelbon aan de Vlaamse Belastingdienst te bezorgen, samen met een formulier dat op hun website te vinden is. Dit geldt in principe ook nog voor exemplaren die besteld worden gedurende de rest van 2022, dus indien je écht nog zo’n Hilux of Amarok wil haast je je best richting dealer. Let er dan wel op dat je een gloednieuwe pick-up bestelt, want voor tweedehandswagens geldt de overgangsregeling niet.

Derniers articles publiés

Commentaires (11)

Laisser un commentaire
Pie Kup 20:18
Portrait de Pie Kup

Wel, het zou toch interessant zijn om te weten hoeveel pick-ups er ieder jaar ingeschreven worden worden op naam van particulieren (dus zonder BTW-nummer). Zeer veel zullen dat er dat uiteindelijk toch niet zijn denk ik. De meeste pick-ups staan zonder twijfel op naam van zelfstandigen en ondernemingen.
Wat zal deze maatregel dan uithalen : slechts een handvol pick-ups zal in de toekomst nog worden ingeschreven op naam van particulieren want BIV en rijtaks zijn enorm zoals hierboven al aangegeven. Zelfstandigen en ondernemingen zullen verder pick-ups blijven inschrijven want voor hen verandert er niets (en die allicht ook pick-ups op hun naam inschrijven bestemd voor particulieren - we weten hoe creatief Vlamingen kunnen zijn...).
De schatkist zal hier dus quasi niets aan hebben...

this 08:30
Portrait de this

Eerst vraag je over hoeveel particulieren het gaat om dan zonder enige onderbouwing te zeggen dat het om quasi niets gaat?

andre123 13:55
Portrait de andre123

klopt,net zoals een eenmans bedrijfje in de bouw een vrachtwagen,een grote bestelwagen een kleine bestelwagen en een suv(van mercedes uiteraard) inschrijft.
dergelijke misbruiken zal men helaas nooit uitroeien.

Jan 19:54
Portrait de Jan

Dat is toch geen 'misbruik' ?
Net zoals het hebben van een pick-up als particulier en geen BIV en een lage verkeersbelasting betalen tot nu toch ook geen 'misbruik' was ? Het BESTOND gewoon niet.

andre123 09:12
Portrait de andre123

u vindt het normaal dat een eenmanszaak 4 inschrijvingen op naam van de zaak heeft terwijl hij toch maar met 1 ervan kan rijden?
u vind het normaal dat een luxe suv van meer dan 100000€ verrekend wordt in de zaak om madam naar de bakker te laten rijden?
hoeveel van die wagens denk je dat er zouden ingeschreven worden moest de kost als particulier verrekend worden?
en werkende mensen maar belastingen,taxen enz volle pot betalen...
dit is een mooi voorbeeld van misbruik,en je kan hen niet eens ongelijk geven,zolang de overheid de mogelijkheden creeert.

this 09:24
Portrait de this

Je eerste situatie lijkt mij een overdreven verhaal van iemand die wat te veel pinten op heeft.
Je tweede verhaal kan perfect. Vergeet niet dat dat geld ook verdiend moet worden, dus het heeft wel een positief effect op de economie.
Je kan niet zomaar even zelfstandig worden en een auto van 100k kopen als dat geld er niet is.

Adriaan 15:53
Portrait de Adriaan

Mijn raad voor mensen die zulke dingen zeggen: gewoon doen! Start uw eenmanszaak, koop uw vrouw snel een 100.000€ dure suv! Schrijf snel 4 voertuigen in onder uw zaak, inclusief vrachtwagen, pickup, bestelwagen... Gewoon niet twijfelen, dat plan kan niet fout lopen!

jean 07:20
Portrait de jean

Zakkenvullerij van de regering na filantropisch beleid naar bedrijven toe wegens corona,
de gewone werkende en belastingbetalend man altijd de dupe.mensen die een caravan
hebben of een andere aanhanger altijd de dupe!

this 11:20
Portrait de this

Zakkenvullerij? Het ging sowieso al om een vrij kleine groep. En ik verwacht niet dat diezelfde groep nu van plan is om Dodge RAM SRT's te gaan aanschaffen met ettelijke duizenden euro's aan BIV en jaarlijkse belasting. Ze zullen moeten overstappen naar kleinere motorisaties.

Trouwens op de route du soleil zie ik veelal normale auto's een caravan trekken en zelden pickups. Dus het kan perfect zonder dat je er de dupe van moet worden.
De echte liefhebbers van pickups zullen nu gewoon veel moeten betalen als ze die nog willen rijden. Hetzelfde geldt voor Ferrari liefhebbers die fortuinen mogen betalen aan belasting als ze er mee willen rijden.

Bjorn 19:55
Portrait de Bjorn

Gelijk hebt ge kan men paarden trailer niet meer uit de wei halen geladen met twee paarden. Wat moet ik caddy kopen echt belachelijke regering 7000 betalen

Rudi 08:09
Portrait de Rudi

Het zou wel eens kunnen dat zelfstandigen er nu 4 op hun naam ingeschreven gaan hebben. Of hoe denkt men dat particulieren deze overdreven graai-taksen , opgedragen door nutteloze politici die op onze kosten met een dikke bak rondrijden gaan omzeilen ?

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités